خورش کدو سبز

خورش کدو سبز یکی از خورش های خوشمزه و مفید ایرانی است که طرفدران خاص خودش را دارد. کدو سبز از مواد غذایی محسوب می شود که در میان افرادی که رژیم لاغری دارند یا گیاهخوار هستند از محبوبیت بالایی برخوردار است.

کدو سبز خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص بهره مند شوید. از مهم ترین خواص کدو سبز می توان به سلامت قلب ، کاهش کلسترول ، پیشگیری از برخی سرطان ها ، کنترل فشار خون و سلامت دستگاه گوارش اشاره کرد.

خورشت کدو سبز به صورت متداول با گوشت خورشتی که شامل گوشت گوسفندی و گوساله است طبخ می شود ولی می توان آنرا با گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و گوشت بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید. با ما در این آموزش آشپزی همراه باشید تا شما را با طرز تهیه خورش کدو سبز آشنا کنیم .

مواد لازم برای خورش کدو سبزمقدار لازم برای ۴ نفر
کدو سبز قلمی۴ عدد
گوشت خورشتی۳۰۰ گرم
گوجه فرنگی۴ عدد
پیاز۲ عدد
سیر۳ حبه
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
آب لیمو۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه اندازه کافی

خورش کدو سبز

طرز تهیه خورش کدو سبز

مرحله اول

ابتدا گوشت را می شوییم و روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و به صورت مکعب های ۲سانتیمتری خرد می کنیم و کنار می گذاریم.پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و گوشه ای از تخته آن ها را قرار می دهیم.

مرحله دوم

سیرها را نیز پوست می گیریم و می شوییم و رنده ریز می کنیم.قابلمه ای را روی حرارت کم می گذاریم و روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا داغ شود و پیازها را داخل قابلمه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند.

مرحله سوم

سپس سیر را به آن می افزاییم و مجددا تفت می دهیم و کمی زردچوبه روی آن ها می پاشیم و به تفت دادن ادامه می دهیم و گوشت های خرد شده را نیز اضافه می کنیم و همگی مواد را زیر و رو می کنیم تا همه جای گوشت تغییر رنگ دهد و کمی سرخ شوند.

مرحله چهارم

بعد وسط قابلمه را خالی می کنیم و مواد را گوشه های قابلمه جمع می کنیم و  رب گوجه فرنگی را وسط آن می ریزیم و تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود و آنوقت ۷ الی ۸ لیوان آب جوش روی مواد می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله پنجم

سپس حرارت را ابتدا زیاد می کنیم تا آب موجود در قابلمه به جوش بیاید و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا به مرور زمان گوشت پخته شود.(اگر تمایل داشتید لپه نیز اضافه کنید به مقدار ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم را از ۴ الی ۵ ساعت قبل خیس کنید و در اینجا به گوشت اضافه کنید و تفت دهید و اجازه بدهید تا با گوشت پخته شود)

مرحله ششم

سپس کدوها را پوست می گیریم و می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا خشک شوند و تابه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و داخل آن روغن سرخ کردنی می ریزیم و اجازه می دهیم تا داغ شود و کدوها را از وسط نصف می کنیم و داخل تابه می چینیم.

مرحله هفتم

حالا اجازه می دهیم تا سرخ و طلایی شوند. بعد از گذشت ۲ ساعت به گوشت سر می زنیم و به احتمال زیاد کاملا پخته شده است و کدوهای سرخ شده را به آن اضافه می کنیم و همین طور گوجه فرنگی ها را نیز می شوییم.

مرحله هشتم

سپس از وسط نصف می کنیم و روی مواد می چینیم و درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه دیگر خورشت بپزد و آب اضافی غذا تبخیر شود و به روغن بیافتد و کدوها نیز بپزند. این خورش باید به صورت کم آب سرو شود.

مرحله نهم

پس از اینکه خورشت جاافتاد و آب اضافی آن تبخیر شد طعم آن را می چشیم و فلفل،نمک و آبلیمو یا آبغوره را به غذا اضافه می کنیم و ۵ دقیقه بعد خورشت  کدو سبز آماده شده را داخل ظرف می ریزیم و با پلو نوش جان کنید.

مطلب پیشنهادی

خورش ناردون

خورش ناردون

خورش ناردون یکی از انواع خورش های محبوب و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *