یکی از مسائل مهم و اساسی در بازار کار دنیای امروز جذب مشتری است. تمامی شرکتها، ارگان ها، موسسات، مغازه ها با هر وسعت،تعداد پرسنل، نوع کار خود سعی بر این دارند که هر روز در بازار کار موفق تر عمل کنند و به درآمد و شهرت بیشتر برسند. گاهی اوقات صاحبان مشاغل با وجود تمام تلاششان در زمینه کسب و کار خود نمی توانند مشتری لازم را جذب کنند. در این مقاله هفت قدم اساسی برای جذب مشتری بیان نموده که با به کارگیری آن امیدواریم به موفقیت مورد نظرتان دست پیدا کنید.
هماهنگیهای مابین تیم فروش، بازاریابی، خدمات به مشتری و توسعه محصول
یک جلسه برای همهی اعضای تیم خود (فروش، بازاریابی،جذب مشتری و توسعه محصول) تدارک ببینید. از آنها بخواهید تا در مورد موارد زیر با هم به توافق برسند.
توافق در مورد معیارهایی که باید در نظر گرفته شوند.
توافق در مورد ۱۰ موردی که در این لیست مطرح خواهد شد.
تهیه KPIها، اهداف ماهانه، سه ماهه و سالانه برای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتری
داشبور گزارش و گزارشهای قوی ماهانه برای هر تیم و نحوه انتقال آنها به ذینفعان
اتوماسیون بازاریابی، فروش و مدیریت ارتباط با مشتری
تیم فروش و بازاریابی شما نیاز دارد از برخی تکنولوژیها برای مدیریت کارهای خودشان استفاده کنند. به عنوان بخشی از روند هماهنگی، تیمهای فروش و بازاریابی شما باید در مورد این ابزارها به توافق برسند.
- سیستم مدیریت محتوای وبسایت
- ایجاد و ترویج محتوا (وبلاگها و شبکههای اجتماعی)
- تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری(صفحات فرود، فرمها)
- اتوماسیون بازاریابی(بازاریابی ایمیلی، لیست ایمیل، گردش کار مدیریت سرنخهای بازاریابی)
- یکپارچهسازی برنامهها (سرویسهای خدمات به مشتری، تجارت الکترونیک، سیستمهای اطلاعاتی کسبوکار)
سرنخهای بازاریابی جذب مشتری
- جذب مشتری با استفاده از محتوای باکیفیت بالا و هدفمند.
- بازاریابی درونی: وبلاگنویسی، وبلاگنویسی مهمان، بروزرسانی شبکههای اجتماعی، بهینهسازی موتورهای جستجو، صفحات فرود و … .
- پرداخت به ازای تقاضا: تبلیغات در رسانههای اجتماعی، تبلیغات بنری، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات چاپی، تبلیغات رسانهای و … .
بیشتربخوانید:موفقیت شغلی و عواملی که در ایجاد درآمد مهم هستند
جمعآوری اطلاعات سرنخهای بازاریابی
شما باید اطلاعات هر کسی را که تاکنون به شما یا وبسایتتان مراجعه کرده است را داشته باشید. اگر تاکنون این کار را نکردهاید هر چه سریعتر به طراحی یک استراتژی صحیح برای جمعآوری این اطلاعات بپردازید.
به این فکر کنید که از چه طریقی میتوانید بیشترین و بهترین اطلاعات را جمعآوری کنید؟
چگونه میتوانید آن کار را انجام دهید و به چه ابزارهایی نیاز خواهید داشت؟
بخشبندی سرنخهای بازاریابی
تقسیم بندی و بخشبندی سرنخهای بازاریابی یکی از مهمترین کارهایی است که باید صورت گیرد.
شما برای اینکه بتوانید شخصیسازی انجام دهید و پیامهای مرتبط با هر کسی را به وی بفرستید، مجبور به بخشبندی و لیستبندی سرنخهای بازاریابی هستید.
به عبارت سادهتر شما باید افرادی را که اطلاعات آنها را جمعآوری کردهاید، براساس ویژگیهای مشترک دستهبندی کنید.
امتیازدهی به سرنخهای بازاریابی
به هر سرنخ بازاریابی از لحاظ قوی یا ضعیف بودن امتیاز بدهید.
مطمئنا آن سرنخ بازاریابی که امتیاز بیشتری گرفته است، احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به مشتری دارد.
به عنوان مثال، شما میتوانید عواملی همچون صنعت، درآمد، تعداد دفعات بازگشت به سایت، مشتری رقیب و … را در نظر بگیرید.
روش های ایجاد انگیزه و نگهداری آن برای انجام کارها
دنبال کردن سرنخبازاریابی که یافتهاید
تنها هدف قرار دادن مشتری و جمعآوری اطلاعاتش کافی نیست.
شما باید بتوانید مشتریی را که یافتهاید، دنبال کنید، برای او ارزش آفرینی کنید و او را به سمت خود جلب کنید.
به عنوان مثال، اگر شما از بازاریابی ایمیلی استفاده میکنید، تنها به ارسال یک ایمیل اولیه اکتفا نکنید. بلکه بعد از ارسال ایمیل اول حدود ۵ تا ۶ بار ایمیل دیگر هم بزنید.
فروش و تجزیه تحلیل نتایج
بعد از اینکه شما با سرنخهای بازاریابی ارتباط برقرار کردید و به آنها پیشنهادی ارزشمند دادید، به احتمال زیادی فروش صورت خواهد گرفت. در این مرحله یعنی بعد از اینکه مشتری یابی را انجام دادید، نوبت به تجزیه و تحلیل میرسد.
آنچه که در اینجا اهمیت دارد اینست که شما با کمترین تلاش به بیشترین نتایج دست پیدا کنید. بنابراین تجزیه تحلیل نتایج به شما کمک خواهد کرد تا بهترین فرصتها را کسب کنید.
برگفته ازوب سایت آی بازاریابی/ی