کنتراست طراحی داخلی

افرادی که به طراحی داخلی مشغول هستند می دانند برای داشتن محیطی جذاب با ید از رنگ ها و کنتراست طراحی  بدرستی استفاده کرد . بطوریکه بدانیم از رنگها چگونه در کنار هم استفاده کنیم . در نگاه اول می بایست فضایی که پیش روی شما قرار میگیرد به طوری باشد که توجه شما را جلب کند .

همچنین بخوانید :ساده سازی منزل با ده راهکار

 

بنابراین می توانیم به وسیله تاثیر تضاد رنگ ها برهم دکوراسیون بسیار خوبی را به وجود بیاوریم .این فضای به وجود آمده عامل اصلی موفقیت طراحان بزرگ باشد .

کنتراست طراحی

اگر آشنایی کافی با مبحث کنتراست و تضاد رنگ ندارید، نگران نباشید. در این مطلب به طور مفصل در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد و اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار می دهیم تا بتوانید در فرایند دکوراسیون منزل خودتان استفاده بیشتری از المان های طراحی داخلی ببرید.

ایجاد کنتراست بوسیله رنگ ها

احتمالا ایجاد کنتراست با به کارگیری رنگ ها، بدیهی ترین و بارزترین بخش از ایده به کارگیری کنتراست در طراحی دکوراسیون است.

کنتراست طراحی

اگر اتاقی در اختیار داشته باشید که از میان طیف های رنگی موجود، بتوانید دو طیف رنگی از دو سمت متفاوت جدول چرخه رنگ را برای طراحی دکوراسیون آن به کار گیرید، مطئمنا تاثیر بزرگی در زیبایی بصری محیط اتاق ایجاد خواهید کرد.

به عنوان نمونه می توان از دو رنگ سفید و سیاه یاد کرد، که برای هر نوع سبک کاری مناسب هستند و هیچ وقت کهنه نمی شوند.

البته اگر سلیقه و روحیه خودتان بیشتر به استفاده از رنگ های متنوع تر گرایش دارد، می توانید از ترکیب رنگ هایی همچون آبی و نارنجی، و زرد و بنفش هم استفاده نمایید.

کنتراست طراحی

 

در طراحی هایی که از دو رنگ به عنوان عناصر متضاد استفاده می شود، معمولا یک رنگ به عنوان رنگ اصلی استفاده می شود، و رنگ دوم به عنوان ایجاد کننده کنتراست، و برای تاکید بر رنگ اول مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین بخوانید :نظم دادن به اتاق نشیمن با نصب قفسه

به عنوان مثال رنگ اول برای پوشش دیوارها می تواند به کار برده شود، و مبلمان، پرده ها، و دیگر لوازم خانه ها به رنگ متضاد با رنگ دیوارها انتخاب شوند.

کسانی که آمادگی ایجاد کنتراست در محیط داخلی خانه را ندارند، و نمی توانند به راحتی با رنگ هایی کاملا متضاد در فضای دکوراسیون خانه خودشان مواجه شوند، بهتر است از رنگ های خنثی برای ایجاد تعادل استفاده کنند. برای این منظور رنگ هایی از طیف خاکستری را می توان به عنوان پس زمینه در دکوراسیون مورد استفاده قرار داد.

استفاده از کنتراست بوسیله جنس وسایل

جنس وسایلی که در محیط خانه به کار می بریم، تاثیر زیادی در دکوراسیون فضای داخلی دارند و به طور کلی اهمیت این موضوع تا اندازه ای است که می تواند اصلی ترین عامل ایجاد کنتراست در هر یک از اتاق های خانه باشد. غالب حسی که می توان از چیدمان و دکوراسیون محیط استنباط کرد، از جنس المان های دکوراتیو و متریال به کار رفته در ساخت آنها منتقل می شود.

به عنوان مثال حسی که سطح سرد و صاف یک میز فلزی می تواند به شما منتقل کند را با سطح زبر و تراش نخورده یک میز چوبی معمولی مقایسه کنید. مطمئنا با چنین مثالی، می توانید تفاوت های این دو جنس را به خوبی درک کنید.

کنتراست طراحی

وقتی وسایل به کار رفته در دکوراسیون دارای دو جنس مختلف و متضاد باشند، در فضا وزن بصری ایجاد می شود و به این ترتیب اجزای به کار رفته در طراحی دکوراسیون، به راحتی می توانند هدایت دیداری شما را به عهده بگیرند و در نتیجه به نحوی که انتظار دارید می توانید دکوراسیون منزل را مطابق میل خودتان بچینید.

این موضوع معمولا در زمان هایی که از دو جنس متفاوت و دارای سطوح نرم و سخت استفاده می کنید، و چنین سطوحی را تقریبا در نزدیکی یکدیگر قرار می دهید، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

ترکیب طرح و متریال های مختلف برای ایجاد کنتراست

معمولا این مرحله از دکوراسیون می تواند به صورت کاملا ناخوداگاه اتفاق بیافتد. زیرا هر چیدمانی در منزل، محیط کار و هر فضای داخلی که نیازمند دکوراسیون باشد، شامل لوازم و وسایلی با متریال و جنس های مختلف خواهد بود که در کنار یکدیگر قرار گرفته و نهایتا این ترکیب منجر به شکل گیری دکوراسیون می شود.

کنتراست طراحی

 

اما می توان با علم به ویژگی های کنتراست در دکوراسیون، این المان های دکوراتیو را به شکلی کاملا آگاهانه و هدفمند در کنار یکدیگر قرار داد و به نتیجه ای مطلوب رسید. به عنوان نمونه می توان به استفاده ترکیبی از متریال های مختلف در مبلمان ها اشاره کرد که می تواند شامل به کارگیری جنس های طبیعی مثل چوب و سنگ، در کنار فلزاتی همچون کروم و استیل باشد.

کنتراست طراحی

حتی این موضوع را می توان در طرح و نقش پارچه های به کار رفته در دکوراسیون نیز تسرّی داد. استفاده از بافت هایی که دارای نقوش و الگوهای طراحی مختلف هستند، در کنار مدل های ساده و تک رنگ، نوعی تضاد محیطی جذاب ایجاد می کند که در چیدمان و دکوراسیون مورد نظر شما مفید واقع خواهد شد.

همچنین بخوانید :دکوراسیون آشپزخانه های کوچک آپارتمانی ایرانی و نکات بزرگنمایی

قرار گرفتن شکل های هندسی متنوع در کنار یکدیگربرای کنتراست

شکل های هندسی نیز روش بسیار خوبی برای ایجاد تضاد در محیط هستند. احتمالا برای درک این موضوع کار سختی در پیش ندارید. کافی است شکل های گوشه دار و دارای زوایای تند را در کنار اجسامی با انحنای نرم و بدون لبه های تیز تصور کنید.

کنتراست طراحی

این نوع کنتراست معمولا برای طراحی مبلمان استفاده می شود. اما در دیگر لوازم جانبی منزل، مانند قاب ها و آینه های نصب شده و همچنین کارهای هنری دیواری نیز کاربرد خواهد داشت. به طور کلی هر یک از المان های دکوراتیو که در چیدمان دکوراسیون نقش دارد و می تواند دارای اشکال هندسی مختلف باشد، می تواند از این اصل پیروی کند.

 

نکته بسیار مهمی که در اینجا خاطر نشان می شود، استفاده از رنگ های ساده و خنثی به عنوان بک گراند وسایل دارای اشکال هندسی است. به این ترتیب می توانید این نوع لوازم را در مرکزیت دید قرار دهید و توجه ها را به سمت و سوی کنتراست اشکال هندسی جلب نمایید.

 

ایجاد تضاد و کنتراست در طراحی دکوراسیون، اصلی پایه ای و ابزاری مهم برای شکل گیری زیبایی بصری در محیط است. تنها نکته کلیدی که باید رعایت کنید این است که کجا و چگونه از این موضوع استفاده کنید تا بهترین بهره را از وجود آن ببرید.

برگرفته از برترینها /ی

#s3gt_translate_tooltip_mini { display: none !important; }

مطلب پیشنهادی

دکوراسیون خانه کوچک

دکوراسیون خانه کوچک و نکات مهمی که حتما باید بدانید

تزیین و دکوراسیون خانه کوچک می تواند چالش برانگیز باشد، اما با رعایت اصول دکوراسیون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *