اسید فولیک چیست ؟ چه خاصیتی دارد ؟چه کسانی باید از آن استفاده کنند؟

اسید فولیک نوعی ویتامین است که در زیر به توضیح آن خواهیم پرداخت .بدن انسان گاها دچار کمبود برخی از ویتامین ها دارد مانند قرص ویتامین E و پماد ویتامین A و…

همچنین بخوانید:کمبود ید در چه کسانی مشاهده می شود ؟ علائم آن چیست ؟راه درمانی دارد ؟ 

اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک (Folic Acid) از ویتامین‌های گروه B و از مواد ضروری برای تولید گلبول‌های قرمز است. اسید فولیک برای رشد سلول‌ها و متابولیسم بدن و همچنین برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته‌ها حیاتی و اساسی است. این ماده ضروری بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی، نقصهای مادرزادی، پوکی استخوان و سرطان‌های مشخصی حفظ می‌کند. اسید فولیک همچنین برای کاهش مضرات داروی متوترکسات که برای درمان پسوریازیس و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود، تجویز می‌گردد.

کمبود اسید فولیک در بین افرادیکه مشکلات گوارشی، بیماری‌های کلیه و کبد و یا اعتیاد به الکل دارند، شایع می‌باشد. کمبود اسیدفولیک باعث بروز عوارضی مانند خستگی، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، ضعف، سوزش معده، اسهال، یبوست، افسردگی، تپش قلب و ضعف سیستم ایمنی در افراد می‌شود. بدانید که پخت‌وپز طولانی و نامناسب حدود ۹۰ درصد ویتامین‌های موجود در مواد غذایی را از بین می‌برد که اسیدفولیک نیز از آن مستثنا نیست.

اسید فولیک2

چه مواد غذایی حاوی اسید فولیک است؟

چون بدن انسان نمی‌تواند اسیدفولیک را خود تولید کند باید به سراغ مواد غذایی حاوی این ماده ضروری برای بدن برویم. غذاهایی که شامل میزان چشمگیری از اسید فولیک هستند شامل: جگر، عدس، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، گندم، کدو تنبل (کدو حلوایی) و مارچوبه می‌باشد.

چنانچه در دوران بارداری به سر می برید بهتر است با ضرورت مصرف این دارو در این برهه زمانی حساس آشنا شوید.

اسید فولیک8

اسید فولیک چیست؟ + لزوم مصرف اسید فولیک در دوران بارداری

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:
نام‌های تجاری Folacin-800 , FA-8
موارد مصرف
درمان و یا پیشگیری از سایر مشکلات و بیماری‌ها همچون سرطان خون، آمنوره (فقدان پریود قاعدگی)، مصمومیت با آرسنیک، اختلال دوقطبی، سرطان، سندرم خستگی مزمن، عملکرد شناختی، بیماری عروق کرونر، جنون و آلزایمر، افسردگی، دیابت، بیماری صرع، سلامت عمومی، گلوکم، نقرس، بهبود رشد، بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری ام اس، سکته مغزی و سرگیجه
عوارض تهوع، نفخ شکم، باد معده و بی خوابی

تداخل دارویی

فنی توئین، فنوباربیتال، پیریمتامین، پیریمتامین، تریمتوپریم یا تریامترن، آمینو سالیسیلیک اسید، کلرامفنیکل، متوتروکسات و قرص‌های ضد بارداری، داروهای درمان دیابت، داروهای خواب آور و بعضی از انواع آنتی بیوتیک، سولفاسالازین، سولفونامیدها، تریامترن

اسید فولیک4

مقدار و نحوه مصرف

میزان دقیق مصرف این مکمل دارویی باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول میزان مورد نیاز اسیدفولیک بنا به نیازهای خاص بدن روزانه بین ۵۰ تا ۲۰۰ میکروگرم است که این میزان در بزرگسالان و زنان باردار افزایش می‌یابد. بر همین اساس مصرف ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز برای افراد بزرگسال و ۲۰۰ میکروگرم برای نوجوانان و کودکان ۶ الی ۱۸ سال بصورت مکمل غذایی می‌تواند مفید باشد.

توجه: مصرف زیاد اسیدفولیک می‌تواند باعث مشکلات معده، مشکلات خواب، واکنش‌های پوستی و تشنج شود.

همچنین بخوانید :آب هویج و خواص سرشار

اسید فولیک6

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

اسید فولیک ممکن است بتواند از نقص‌های مادرزادی که قبل از اطلاع زن از بارداری‌اش رخ می‌دهد، پیشگیری می‌کند.
بعضی افراد ممکن است به فولیک اسید و یا محصولاتی که حاوی آن هستند آلرژی داشته باشند و باید از مصرف اسید فولیک خودداری نمایند.
اگر شما داروی خاصی مصرف می‌کنید باید با پزشک درباره مصرف فولیک اسید مشورت نمایید.
مصرف اسید فولیک برای زنان باردار و زنانیکه قصد بارداری دارند لازم می‌باشد.
زمانیکه اسید فولیک برای درمان کمبود آن مصرف می‌شود، باید به همراه ویتامین B12 مصرف گردد، این دو مکمل بعلاوه درمان کم خونی ناشی از آنها برای بهبود سلامت اعصاب نیز مفید می‌باشند.

اسید فولیک7

توصیه‌ها ومراقبت‌های پرستاری

به بیمار توضیح دهید که اسید فولیک رنگ ادرار را به شدت زرد می‌کند.

به بیمار یادآور شوید در صورت مشاهده راش به پزشک اطلاع دهد چون ممکن است نشانه بروز واکنش‌های شدید حساسیتی باشد.

 

برگرفته از ستاره /ی

مطلب پیشنهادی

کفش نوزاد گلدار

بازار کفش نوزاد در نقاط مختلف تهران بهمراه تصاویر مدل های متنوع از این محصول

بازار کفش نوزاد برای افرادی که به تازگی صاحب فرزند شده اند بسیار جذاب می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *