نقاش های حرفه ای ساختمان چه می کنند ؟

تا بحال دقت داشته اید که ما در رنگ آمیزی منزل آنچنان هم حرفه ای نیستیم و در آخر کار ما هم دچار نقص می شود . حال دقت کنید

بعضی شغل ها هم هستند که نه نیاز به سرمایه زیادی دارند و نه تحصیلات خاصی می خواهند. چهار ستون بدنتان که سالم باشد می توانید بروید سراغشان. نقاشی ساختمان یکی از همین کارهاست. تا زمانی که ساختمان ساخته می شود، برای نقاش های ساختمان هم کار هست. شغلی که می تواند یک حرفه با درآمد مناسب برای یک جوان اهل کار باشد. امیر ملکی که از سن خیلی کم کار نقاشی را یاد گرفته و الان در عین جوان بودن یک نقاش حرفه ای است، برای ما از کار خودش گفته است.
چطور کار را شروع  کنیم؟
قلم مو را بردارید؟
اگر می خواهید نقاش ساختمان شوید، بیشتر از هر چیزی به شاگردی و کسب تجربه نیاز دارید؛ «نقاشی شغل خانوادگی ماست. پدرم ۴۰ سال است که نقاش ساختمان است و من و سه برادرم از بچگی کنار دست پدرمان کار را یاد گرفته ایم. من خودم از هشت- نه سالگی با پدرم سر کار رفته ام و به همین خاطر کار را خیلی زود یاد گرفتم. هر کس دیگری هم که بخواهد این کار را یاد بگیرد، باید خاک کار را بخورد تا بتواند اصول و قواعد آن را یاد بگیرد.
کسی که می خواهد نقاش شود، باید کارگری کند، باید زمستان و تابستان این کار را ببیند. کلی فاصله هست بین سمباده زدن، لیسه زدن (لکه گیری) تا ماستیک کردن یا زیرسازی که کار نقاش های حرفه ای است. این اوستا شدن در کار را آدم فقط با شاگردی به دست می آورد.» البته سازمان فنی و حرفه ای هم کلاس های آموزش نقاشی ساختمان برگزار می کند و می توانید استارت کار را از آن جا بزنید. هرچند هیچ چیز جای قلم مو دست گرفتن را نمی گیرد.
نقاش های حرفه ای ساختمان چه می کنند ؟
چه چیزهایی لازم داریم؟
کمی پول، کلی تلاش
نقاشی ساختمان کاملا یک شغل مهارت محور است. از آن شغل هایی که احتیاج به سرمایه خاصی ندارد. شما فقط با چند صد هزار تومان ناقابل می توانید کارتان را شروع کنید؛ «حتی می توانید با پول اولیه ای که از مشتری می گیرید، وسایل کارتان را تهیه کنید.» کاردک، لیسه، نردبان، قلم مو، غلتک، تخته بتونه، سمباده و متر، مهم ترین ابزارهای مورد نیاز یک نقاش است. از همه این ها مهم تر اما رنگ است. «رنگ های روغنی، پلاستیک، اکریلیک و پایه آب رنگ های مورد استفاده در نقاشی ساختمان هستند. کار هم طوری است که هم تنهایی و یک نفره می شود آن را انجام داد (برای واحدهای کوچک) و هم گروهی و چند نفره (برای ساختمان های بزرگ و برج ها).»شرایط کار

«سفارش کار معمولا دو شکل دارد. روزمزد و کنتراتی. در مدل روزمزد شما هر تعداد روزی که کار کنید پول می گیرید و در شکل کنتراتی برای یک پروژه مشخص قرارداد می بندید. قیمت ها را هم که عرف بازار، انصاف شما و چانه زدن مشتری تعیین می کند. از ساعت هفت صبح تا پنج بعد از ظهر ساعت کاری ماست. کارکردن پنجشنبه و جمعه هم که بستگی به سفارش و عجله مشتری دارد. اگر لازم باشد، اضافه کاری هم می کنیم. درآمد روزمزدها در یک ماه بالای دو میلیون تومان است.
نقاش های حرفه ای ساختمان چه می کنند ؟
چطور موفق شویم؟
تعریفی باشید
مردم اگر نقاش خوبی را پیدا کنند، محل است دیگر خانه شان را دست کس دیگری بسپارند ولی نقاش خوب چه کسی است؟ «به نظر من نقاش خوب کسی است که جنس و رنگ باکیفیت استفاده کند و به قول معروف از جنس نزند. وقتی از جنس باکیفیت استفاده کنی و کار را هم خوب بلد باشی، مشتری هم از نتیجه کار راضی می شود. این طوری هم خودش دفعه بعد که خواست خانه اش را رنگ کند با آدم تماس می گیرد و هم شما را به دوست و آشنا معرفی می کند.»
به جز کیفیت بالای کار که شامل باسلیقه بودن، تمیزکار بودن و سرعت بالا هم می شود، نقاش ساختمان باید خصوصیات خوب اخلاقی هم داشته باشد؛ «وجدان کاری خیلی مهم است. نباید کار را سمبل کرد، این طوری درست است که در ظاهر از سود کار کم می شود ولی در درازمدت همیشه  مشتری و سفارش خواهی داشت. خوش قول بودن هم خیلی مهم است. باید کار را سر زمانی که قول داده ای، تحویل مشتری بدهی. یک رکن خیلی مهم دیگر چشم پاک بودن و دست پاک بودن است. نقاش ساختمان به خاطر کارش داخل خانه مردم می رود و باید هم زن و بچه مردم را به چشم ناموس خودش نگاه کند و وسایل مردم را هم به چشم امانت.» به این خصوصیات پشتکار و علاقه و استعداد را هم که اضافه کنید، دیگر کار تمام است می توانید در کمتر از یک سال یک نقاش حرفه ای ساختمان باشید.سختی های کار چیست؟

زمستان ساخت و ساز
نقاشی ساختمان یک کار کاملا فیزیکی است؛ کاری که در آن در تمام مدت سرپا هستید و تمام بدنتان درگیر کار است. باید مراقب باشید دچار کمردرد و گردن درد نشوید. «بزرگ ترین مشکل کار الان رکود بازار مسکن و کم شدن ساخت و ساز است. وضعیت بازار گاهی آن قدر خراب می شود که بعضی از نقاش ها فقط برای این که بیکار نباشند، حاضرند با کمترین مزد کار کنند. بعد هم این روزها کاغذ دیواری، دیوارپوش، سنگ آنتیک و مولتی کالر جایگزین رنگ شده اند و بعضی ها ترجیح می دهند برای خانه شان سراغ آن ها بروند. این مسئله هم تعداد سفارش ها را کم می کند.» کار در زمستان هم برای نقاش  ها سختی های خودش را دارد؛ فصلی که در آن بتونه یخ می زند، گاهی رنگ می ترکد و رنگی که در تابستان یک روزه خشک می شد، حالا سه روز طول می کشد تا خشک شود.
نکته
خوب است یک نقاش ساختمان کمی هم از گچکاری سررشته داشته باشد، نه خیلی حرفه ای، در حدی که گلیم خودش را از آب بیرون بکشد، کافی است. اگر کمی سرامیک کاری و کارهای جزئی برق و کارهای کوچک این شکلی را هم بلد باشد که نور علی نور است. این طوری مجبور نیستید با کوچک ترین مشکلی کار را بخوابانید و دنبال کس دیگری بفرستید. خلاصه این که به قول امیر «نقاش اگر فنی باشد، باارزش تر است.»
برگرفته ازبرترینها/ی

مطلب پیشنهادی

دکوراسیون خانه کوچک

دکوراسیون خانه کوچک و نکات مهمی که حتما باید بدانید

تزیین و دکوراسیون خانه کوچک می تواند چالش برانگیز باشد، اما با رعایت اصول دکوراسیون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *