مرغ وغذاهای متنوع و خوشمزه ای که میتوان با آن درست کرد+ خواص گوشت مرغ

مرغ ، غذایی که برای زیبایی سفره و به آوردن احترام در میهمانی ها از آن استفاده می کنیم و تقریبا درکنارگوشت قرمز غذای اصلی ما ایرانیان است . همچنین مر غ دارای خواص متعددی می باشد .
حتی مرغ از آن دسته غذاهاییست که در رژیمهای غذایی سالم استفاده می شود .

مرغ6

وی‍ژگی‌های مر غ معروف

این نكته را ‌می‌دانیم كه مر غ،‌یكی از بهترین منابع حاوی پروتئین است. هضم آن آسان است و الی آخر. اما اگر بخواهید چند وی‍ژگی شاخص برای این خوراكی را توضیح بدهید،‌باید دست روی كدام وی‍ژگی‌ها بگذارید؟‌

می‌توانید حداقل ۱۵،۱۰وی‍‍ژگی برای این خوراكی نام ببرید و دلایل آن را هم ذكر كنید؟‌ همراه ما باشید تا با هم این ویژگی‌ها را بررسی كنیم.

۱٫ منبع پروتئین:‌

مر غ،‌سرشار از پروتئین است. اما این وی‍ژگی را در دیگر موجودات خوراكی مانند گاو و گوسفند هم می‌توان سراغ گرفت. اما چه نكته‌ای پروتئین مر غ را خاص كرده است؟‌ تاثیر این پروتئین در بدن.

اسیدهای آمینه سازنده پروتئین مر غ عامل اصلی رشد و نمو عضلات هستند. بنابراین مصرف مر غ علاوه بر تامین پروتئین مورد نیاز به رشد عضلات كمك می‌كند. از سوی دیگر كیفیت پروتئین مر غ به شكلی است كه مصرف آن باعث اضافه وزن نمی‌شود.

همچنین بخوانید :خوردن و دلایل گرسنگی و همچنین برهم خوردن عادات غذایی

۲٫ داروی افسردگی:

این خوراكی داروی همه افراد افسرده حال است. دلیل آن نیز وجود اسیدآمینه « تریپتوفان»‌ در پروتئین مر غ است. بنابراین اگر احساس افسردگی می‌كنید،‌همین حالا آستین بالا بزنید و سوپ مر غ برای وعده شام بار بگذارید. با خوردن هر قاشق آن،‌جسم‌تان گرم و روح‌تان آرام می‌شود.

۳٫ استحكام استخوان‌ها:‌

اگر نگران پوكی استخوان در سن بالا هستید،‌حتما مر غ را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. مطمئن باشید به این ترتیب استخوان‌ها به آهن تبدیل خواهند شد. دلیل آن نیز آهن موجود درگوشت مر غ است.

۴٫ مر غ،‌مهربان با قلب:‌

گوشت این حیوان حاوی اسیدآمینه «‌سیستئین‌» ‌است. این همان تركیب مفیدی است كه برای حفظ سلامت قلب ضروری است. گوشت مرغ حاوی مقدار كافی از این اسیدآمینه است. سینه مر غ بیش از هر قسمت دیگری از این خوراكی حاوی اسیدآمینه سیستئین است.

۵٫ مرغ و لبخند:‌

اگر دوست دارید همیشه لبخندتان زیبا باشد،‌ مصرف مرغ را فراموش نكنید. تعجب كردید؟‌ علت این معجزه،‌ وجود فسفر در گوشت مرغ است. این عنصر هم كه برای حفظ استحكام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. بنابراین اگر دوست دارید دندان‌های‌تان مثل مروارید بدرخشد،‌ مرغ را فراموش نكنید.

۶٫ مرغ و لاغری:‌

یكی از علت‌های اصلی اضافه وزن،‌اختلال در متابولسیم بدن است. برای تنظیم متابولیسم بدن هزار و یك راه وجود دارد كه یكی از مهم‌ترین آنها،‌دریافت مقدار كافی «‌سلنیوم»‌است.

این عنصر به وفور در گوشت مرغ وجود دارد. بنابراین با خوردن مرغ،‌ نیاز بدن به سلنیوم تامین شده و می‌توانید به داشتن اندام مناسب‌ امیدوار باشید. از سوی دیگر مرغ حاوی ویتامین B6 است. این ویتامین نیز مهم‌ترین ویتامین برای تنظیم سوخت و ساز بدن است.

بنابراین با خوردن مرغ چربی‌های اضافی بدن شعله ور شده و از سوی دیگر متابولیسم نیز تنظیم می‌شود. بنابراین دیگر باید كمتر نگران اضافه وزن باشید.

۷٫ مرغ و سرطان:‌

اگر دوست دارید از خرچنگ دور باشید،‌ مرغ را فراموش نكنید. به این دلیل كه گوشت مرغ حاوی «نیاسین»‌است.

این تركیب مانع از آسیب به DNA شده و با كدبرداری درست از آن،‌خطر اختلال در كدبرداری ژن‌ها به حداقل می رسد. به این ترتیب خطر تكثیر بی‌برنامه سلول‌ها و ابتلا به سرطان به حداقل می‌رسد.

 

آبگوشت مرغ با لپه

مواد لازم:

مرغ متوسط: یک عدد
لپه: یک فنجان
پیاز متوسط: یک عدد
مغز لیموعمانی: یک قاشق سوپ خوری
آب گوجه فرهنگی: یک فنجان
رب گوجه فرنگی: یک قاشق سوپ خوری
سیب زمینی متوسط: پنج عدد
نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه:

مرغ را پوست بکنید و به چهار قسمت تقسیم کنید و تفت دهید تا طلایی شود. پیاز را در روغن سرخ کنید و لپه ای را که از قبل خیس کرده و آب آن را خالی کرده اید به پیاز اضافه کرده و لپه را هم کمی تفت دهید.

مرغ8

مرغ سرخ شده را با چهار لیوان آب، زردچوبه، لپه و پیازداغ با شعله ملایم بپزید و مغز لیمو عمانی را به آبگوشت اضافه کنید. در اواخر پخت پنج تا شش عدد سیب زمینی متوسط را با کمی نمک، فلفل و زردچوبه به غذا اضافه کنید. در آخر هم آب گوجه فرنگی و رب گوجه فرهنگی را به آن اضافه کنید و بگذارید آبگوشت خوب جا بیفتد. این مواد برای تهیه غذای شش نفر مناسب است.

کوکوی مرغ

مواد لازم:

مرغ: یک عدد
تخم مرغ: ۱۰ عدد
پیاز داغ: سه قاشق سوپ خوری
جوش شیرین: یک قاشق مرباخوری
زعفران ساییده: نصف قاشق چای خوری
نمک و فلفل و دارچین: به انداز کافی
آبلیمو تازه: یک یا دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

مرغ را پس از تمیز کردن و شستن همراه با یک لیوان آب و کمی نمک و فلفل و یک قاشق پیاز داغ بگذارید کاملا بپزد تا آب آن کاملا کشیده شود و بیش از یکی، دو قاشق بیشتر آب نداشته باشد. مرغ را کنار بگذارید تا سرد شود. سپس تمام پوست و استخوان مرغ را جدا و گوشت مرغ را نگینی کنید، مرغ نباید زیاد خرد شود.

مرغ6

تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته و خوب مخلوط کنید تا کف کند بعد از آن زعفران ساییده شده را در آب جوش حل کنید، جوش شیرین را هم در کمی آب سرد حل سپس نمک و فلفل و دارچین و دو قاشق باقیمانده پیاز داغ را به مایه تخم مرغ اضافه کنید.

تکه های مرغ را در مایه ریخته و خوب هم بزنید. حالا کم کم آماده می شویم برای سرخ کردن، در ماهیتابه به اندازه کافی روغن بریزید و وقتی داغ شد مایه کوکو را در آن بریزید و با پشت قاشق روی آن را صاف و در ماهیتابه را گذاشته و حرارت را کم کنید.

همچنین بخوانید :سزار را چگونه تهیه کنیم ؟این سالاد به چند روش تهیه می شود؟

خورشت قورمه سبزی با سینه مرغ

مواد لازم:

سبزی قورمه: یک کیلو
سینه مر غ: دو عدد
لوبیا چشم بلبلی یا چیتی: ۱۰۰ گرم
لیمو عمانی آسیاب شده: چهار یا پنج عدد
پیاز سرخ کرده: دو یا سه قاشق سوپ خوری
روغن: ۲۰۰ گرم

طرز تهیه:

بهتر است لوبیا را از شب قبل با آب ولرم خیس کنید و بعد از ۱۲ ساعت خوب بپزید. سینه های مرغ را تمیز و به اندازه دلخواه تکه تکه کنید. بعد با کمی روغن تفت دهید تا طلایی شوند سپس پیاز را خلال خیلی نازک خرد و در روغن سرخ کنید. پیاز نباید خیلی تیره رنگ شده یا بسوزد. از طرفی نباید نپخته بماند. آن را به قدر طلایی شدن حرارت دهید.

مرغ3

سبزی را ریز خرد کنید و کمی تفت دهید. حالا سبزی تفت داده شده و لوبیای پخته و سینه مرغ و پیاز طلایی شده را در قابلمه ریخته و نمک و فلفل و لیمو عمانی هسته گرفته شده را به آن اضافه کنید و به اندازه ای آب داخل خورش بریزید که تا سه سانت روی مواد را بپوشاند. بعد از جوش آمدن خورش، حرارت را کم کنید تا به آرامی بپزد. وقتی خورش به روغن افتاد غذا آماده است.

مواد اولیه:

مر غ درسته: یک عدد
ادویه کاری: یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به مقدار کافی
دارچین: یک قاشق مرباخوری
آبلیموی تازه: نصف فنجان
پیاز متوسط: سه عدد
لوبیا چشم بلبلی: یک پیمانه

طرز تهیه:

تمام سطح مرغ را به آبلیمو آغشته کنید و با نصف مقدار ادویه کاری پوشش دهید. حتی داخل شکم مر غ را و پس از گذشت حداقل ۳۰ دقیقه بال و پای مرغ را با نخ ببندید و مر غ را سرخ کنید. بعد از آن پیازها را نازک خلال کنید و تفت دهید تا طلایی شوند.

مرغ2

لوبیای از قبل خیس کرده، مر غ سرخ کرده، باقی مانده ادویه، نمک و فلفل سیاه و یک لیوان آب را به مواد اضافه کنید و با حرارت ملایم به مدت چهار ساعت بپزید، پس از آن خوراک مر غ چشم بلبلی آماده است.

سمبوسه مرغ

مواد لازم:

آرد: دو پیمانه
ماست: دو قاشق سوپ خوری
پیاز: دو عدد
فیله مرغ: ۳۰۰ گرم
جعفری: یک تا دو قاشق سوپ خور

طرز تهیه:

پیازها را خرد کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود بعد تکه های فیله مر غ را به پیاز اضافه کنید. نمک و فلفل و جعفری خردشده را هم با مواد مخلوط کنید تا طعم شان به خورد هم بروند. آرد، روغن مایع و ماست را مخلوط و کم کمک آب ولرم را تا زمانی که خمیر به دست نچسبد اضافه کنید.

مرغ2

بعد در یک سطح آرد پاشیده و خمیر را با وردنه باز کنید و با لیوان گرد قالب بزنید، از مواد در هر قالب کمی گذاشته و لپه های خمیر با چنگال کاملا ببندید تا باز نشود سپس هر دو طرف سمبوسه را سرخ کنید. در ضمن می توانید از خمیرهای آماده هم استفاده کنید.

برگرفته از برترینها /ی

مطلب پیشنهادی

خورش ناردون

خورش ناردون

خورش ناردون یکی از انواع خورش های محبوب و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *