لباس سنتی درکشورهای مختلف

هر کشوری هماهنگ با فرهنگی که دارد دارای لباس سنتی خاصی می باشد که این پوشش ها از رنگهای بسیار زیبا تشکیل شده است . درکشور هایی مانند هند از لباسهایی مانند ساری استفاده می کنند که بسیار زیباست و حتی در کشورهایی غیر از کشور خود طرفدار دارد . این پوشش های اصیل نامهای متفاوتی در کشور های مختلف دارند .

لباس سنتی

همچنین بخوانید :قوانینی برای لایه ای بودن لباس ها

کیمونو، ژاپن

کیمونو «kimono» لباس سنتی ژاپن است، جامه‌ای سرتاسری دارای آستین‌های بلند و گشاد که تا ساق پا را می‌پوشاند و از رنگ های شاد و براق تشکیل شده است. امروزه، بیشتر زنان کیمونو می‌پوشند، آن هم در موقعیت‌های اجتماعی خاص.

 

لباس سنتی

البته عده‌ای از زنان و حتی مردان مسن از کیمونو به عنوان لباس روزانه خود استفاده می‌کنند اما استفاده اصلی این لباس سنتی در مراسم چای ژاپنی و عروسی است. شکل کلی کیمونوی مردانه و زنانه در طی سالیان دراز بدون تغییری عمده باقی‌مانده و اصالت خود را حفظ کرده‌ است. کیمونو به معنی ادب و احترام می باشد.

کره، هانبوک

هانبوک «hanbok» لباس سنتی کره‌ای است که در دوران باستان بر تن خانواده های سلطنتی و اشراف زاده ها بود. نه تنها زنان بلکه مردان نیز آن را به تن می کنند.

لباس سنتی

این لباس شامل یک دامن بلند، بلوز و یک ژاکت است که البته مردان در پوشش خود، شلوار را نیز به آن اضافه می کنند. هانبوک را از روی سبک خطوط ساده، رنگ آمیزی شاد و نداشتن جیب تشخیص می دهند. این مدل لباس‌ در جشن‌های رسمی یا نیمه رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چین، چونگسام

لباس سنتی
لباس سنتی چین که به چونگسام «cheongsam» در چین و کیپاو «qipao» در ماندارین شهرت دارد، در دوران باستان بر تن خانواده های سلطنتی بود. این لباس از ابریشم مرغوب تهیه شده و تنها در مراسم عروسی و مراسم خاص مانند فستیوال ها توسط زنان پوشیده می شود.

فیلیپین، باروت سایا

لباس سنتی مردمان فیلیپین به باروت سایا «baro’t saya» شهرت دارد که شامل یک بلوز بدون یقه با آستین های مدل پروانه ای و دامن می باشد که با زیور آلات اروپایی تزیین شده است.

لباس سنتی

این لباس هم توسط افراد طبقه بالای جامعه و هم توسط طبقات متوسط و پایین مورد استفاده قرار می گیرد، با این تفاوت که طبقات بالا از پارچه های مرغوب تر و تزیینات بیشتر استفاده می کنند.

همچنین بخوانید :ست شدن لباس + ترکیب رنگ و هارمونی رنگ برای لباس

نروژ، بوناد

بوناد «bunad» نام لباس سنتی مردم نروژ است که هم توسط مردان و هم زنان مورد استفاده قرار می گیرد. این لباس شامل یک پیراهن بلند و نسبتا گشاد است که با پارچه ها و طرح های مختلف تزیین شده است.

لباس سنتی

طرح های این لباس نیز از طرح های سنتی و قومی مردم آن منطقه گرفته شده است. بوناد را در مراسم عروسی، کلیسا، فستیوال ها و دیگر جشن های رسمی به تن می کنند.

لباس سنتی ویتنام، آودای

در مراسمی چون جشن عروسی، فستیوال ها و موقعیت های خاص، مردم ویتنام لباس سنتی ای با نام آودای «ao dai»، به تن می کنند. آودای به معنی زیبایی و سادگی است.

لباس سنتی

این مدل لباس شامل یک پیراهن بلند با رنگ های شاد و روشن است که به همراه اکسسوری هایی چون کلاه بزرگ و صندل یا کفش های چرم پوشیده می شود.

آلمان، لدرهوسن

آلمان یکی از کشورهایی است که هنوز پوشش قدیمی و سنتی آن در مراسم ها حفظ شده و تولید این پوشاک، صنعتی پر رونق در این سرزمین مدرن است. لباس های سنتی آلمان لدرهوسن «ledergousen» نام دارد که به معنای شلوار چرمی است و در جشنواره ها و عروسی ها پوشیده می شود.

این لباس در نواحی مختلف تفاوت های جزئی با هم دارند. شلوار کوتاه چرم با جورابی که تا زانو آمده به همراه کلاه آلپی پشمی(کلاهی با لبه جلو آمده) و پیراهن سفید پوشش سنتی مردان است.

مردان کفش هایی با چرم ضخیم همراه این لباس ها می پوشند. لباس سنتی زنان نیز شامل دامن بلند، پیش بند سفید و بالا تنه توری است که در زمان های قدیم این لباس مخصوص طبقه کارگری آلمان بود.

لباس سنتی

زنان کفش های پاشنه دار با سگک تزئینی را به همراه این لباس به تن می کنند. رنگ های به کار رفته در این مدل لباس سنتی نیز رنگ هایی شاد و روشن است.

روسیه، لباس بلاروسی

از آنجا که آب و هوای کشور روسیه سرد است، لباس های سنتی مردم این کشور نیز به گونه طراحی شده که به خوبی بدن را گرم می کند. لباس سنتی آنها به لباس بلاروسی «Belarusian dress» معروف است که با رنگ های روشن طراحی شده و شامل یک پیراهن بلند با ژاکتی کوتاه است.

لباس سنتی

این لباس نیز مانند دیگر لباسهای سنتی تنها در مراسم خاص مانند جشن عروسی ها یا فستیوال ها پوشیده می شود. لباس بلاروسی به عنوان زیباترین لباس جهان معرفی شده است.

هند، ساری

ساری «sari» نواری از پارچه دوخته نشده است که بین ۴ تا ۹ متر طول دارد و به شیوه‌های گوناگون دور بدن پیچیده می‌شود. این پوشاک در هند، بنگلادش، نپال، سری‌لانکا، بوتان، برمه و مالزی محبوب می‌باشد.

لباس سنتی

ساری ها با سنگ های قیمتی تزئین شده اند و پارچه های آنها دست باف بوده، به همین دلیل برای خرید آن باید هزینه زیادی را پرداخت کرد. ساری انواع مختلفی دارد و به عنوان یک لباس رسمی در اعیاد و میهمانی های مجلل پوشیده می شود.

ایتالیا، ساردینیا

ساردینیا «Sardinian» لباس سنتی مردم ایتالیاست که به خوبی فرهنگ این کشور را در خود منعکس کرده است. اگر چه مناطق مختلف این کشور، هر کدام مدل های خاص خود را دارند اما برخی از ویژگی های این لباس در تمام آنها مشترک است:

روسری، کلاه، بلوز، دامن بلند و کت که اغلب گلدوزی شده است. زیباترین ساردینیا متعلق به منطقه ای به نام نیورو است.

لباس سنتی

اتریش، تراخت

تراخت «Tracht» نوعی لباس سنتی است که در کشورهای آلمانی ‌زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چه این لباس اصالتاً در منطقه باواریا و کشور اتریش پوشیده می شود اما در سراسر آلمان، سوییس، هلند و سایر مناطق شمال غرب اروپا نیز محبوب است.

این لباس الهام گرفته از لباس دهقانان و روستاییان جنوب آلمان و شمال اتریش می باشد که به لنداوس‌مد نیز معروف بوده است.

لباس سنتی

 

برگرفته از برترینها /ی

مطلب پیشنهادی

کفش نوزاد گلدار

بازار کفش نوزاد در نقاط مختلف تهران بهمراه تصاویر مدل های متنوع از این محصول

بازار کفش نوزاد برای افرادی که به تازگی صاحب فرزند شده اند بسیار جذاب می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *