درس خواندن با شیوه های صحیح و اصولی در دوران مدرسه و دانشگاه

اکثر دانش آموزان و دانشجویان با درس خواندن با شیوه های صحیح آشنایی لازم را ندارند. و همین عدم آشنایی با این شیوه ها باعث خواب آلودگی زمان مطالعه و یا خستگی مفرط و یا بیشتر مواقع حواس پرتی از درس می شود. در مقاله زیر سعی بر آن شده که شما عزیزان با این روشها و شیوه های مطالعه آشنا نماییم.

شيوه صحيح درس خواندن، چهار مزيت عمده زير را به دنبال دارد:

۱- زمان مطالعه را كاهش ميدهد.

۲- ميزان يادگيري را افزايش ميدهد.

۳- مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولاني تر ميكند.

۴- به خاطر سپاري اطلاعات را آسان تر مي سازد.

درس خواندن

براي داشتن مطالعه اي فعال و پويا، نوشتن نكات مهم در حين خواندن ضروري است تا براي مرور مطالب، دوباره كتاب را نخوانده و در زماني كوتاه از روي يادداشتهاي خود، مطالب را مرور كرد.
يادداشت برداري، بخش مهم و حساس از مطالعه است كه بايد يه آن توجهي خاص داشت؛ چون موفقيت شما را تا حدود زيادي تضمين خواهد كرد و مدت زمان لازم براي يادگيري را كاهش خواهد داد . خواندن بدون يادداشت برداري يك علت مهم فراموشي است.

درس خواندن

شش روش درس خواندن

۱- خواندن بدون نوشتن: همانطور كه اشاره شد روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآيندي فعال و پويا است و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد . بايد با چشمان خود مطالب را خواند ، بايد در زمان مورد نياز مطالب را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم با مطلب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يادگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز ، خصوصا قبل از امتحان، بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.

درس خواندن

۲- خط كشيدن زير نكات مهم: اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر باشد ولي روش كاملي براي درس خواندن نيست چرا كه در اين روش، بعضي افراد به جاي آنكه تمركز و توجه بر روي يادگيري و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشيدن روي نكات مهم ميگردد. حداقل، روش صحيح خط كشيدن زير نكات مهم به اين صورت است كه ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را كاملا درك كنند و سپس زير نكات مهم خط بكشند نه آنكه در كتاب دنبال نكات مهم بگردند تا زير آن خط بكشند.

درس خواندن

۳- حاشيه نويسي: اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي باز هم روشي مناسب براي درك عميق مطالب و خواندن كتب درسي نيست ولي ميتواند براي يادگيري مطالبي كه از اهميت چنداني برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.

درس خواندن

۴- خلاصه نويسي: در اين روش ، شما مطالب را ميخوانيد و آنچه را درك كرده ايد بصورت خلاصه بر روي دفتري يادداشت ميكنيد كه اين روش براي درس خواندن مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر مي باشد چرا كه در اين روش ، ابتدا مطالب را درك كرده، سپس آنها را يادداشت ميكنيد اما باز هم بهترين روش براي خواندن نيست.

درس خواندن

۵- كليدبرداري: كليدبرداري روشي بسيار مناسب براي درس خواندن و نوشتن نكات مهم است. در اين روش، شما پس از درك مطلب، بصورت كليدي نكات مهم را يادداشت ميكنيد و در واقع، كلمه كليدي، كوتاهترين و راحت ترين و بهترين و پرمعني ترين كلمه اي است كه با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطر آورده ميشود.

درس خواندن

۶- خلاقيت و طرح شبكه اي مغز: اين روش بهترين شيوه براي درس خواندن، خصوصا فراگيري مطالب درسي است . در اين روش ، شما مطالب را ميخوانيد ؛ پس از درك حقيقي آنها نكات مهم را به زبان خودتان (و نه بصورت جملات كتابي) و بصورت كليدي يادداشت ميكنيد و سپس كلمات كليدي را بر روي طرح شبكه اي مغز مي نويسيد (در واقع نوشته هاي خود را به بهترين شكل ممكن سازماندهي ميكنيد و نكات اصلي و فرعي را مشخص ميكنيد) تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني كتاب ، فقط به طرح شبكه اي توليد شده مراجعه كرده و با ديدن كلمات كليدي نوشته شده بر روي طرح شبكه اي مغز، آنها را خيلي سريع مرور كنيد . اين روش ، درصد موفقيت تحصيلي شما را تا حدود بسيار زيادي افزايش ميدهد و درس خواندن را بسيار آسان ميكند و بازده مطالب را افزايش ميدهد.

 

بیشتر بخوانید:کاهش استرس در زمان کم

 

درس خواندن

چند توصيه مهم برای درس خواندن

۱- حداكثر زماني كه افراد ميتوانند فكر خود را بر روي موضوعي متمركز كنند بيش از ۳۰ دقيقه نيست ، يعني بايد سعي شود حدود ۳۰ دقيقه بر روي يك مطلب تمركز نمود و يا مطالعه داشت و حدود ۱۰ الي ۱۵ دقيقه استراحت نمود و مجددا با همين روال شروع به مطالعه كرد.

درس خواندن

۲- پيش از مطالعه از صرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري كنيد و سپس چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نماييد چون پس از صرف غذاي سنگين ، بيشتر جريان خون متوجه دستگاه گوارش ميشود تا به هضم و جذب غذا كمك كند و لذا خونرساني به مغز كاهش مي يابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته ميشود . همچنين غذاهاي آردي مثل نان ، و قندي قدرت ادراك و تمركز را كم ميكند و نوشابه هاي گازدار هم همينطور هستند.

۳- ذهن آدمي باهوش است ، اگر يادداشت برداريد مطالب را به سرعت حفظ و به آساني به ياد مي آورد و نيز همزمان نميتوانيد هم مطلبي را بنويسيد و هم گوش دهيد ؛ پس حين مطالعه لطفا يادداشت برداري نماييد.

درس خواندن

 

برگرفته ازجام جم آنلاین/ی

مطلب پیشنهادی

شریک زندگی هم می تواند همان شریک کاری شما باشد .

بسیاری افراد برای شراکت به دنبال شریک هایی از جنس دوست و … می گردند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *