خورش لوبیا سفید

خورش لوبیا سفید یکی از خورشت های سنتی ایرانی می باشد که اصالت آن برای اورمیه می باشد که در زبان محلی به آق لوبیا معروف است. آق در ترکی به معنای سفید است و آق خورش یعنی همان خورش لوبیا سفید که همزمان در تابستان در فصل رسیدن غوره این غذا تهیه می شود. شما می توانید این خورشخوشمزه را با مرغ یا گوشت تهیه کنید. خورش لوبیا سفید در ترکیه نیز با کمی تفاوت با رسپی ارومیه تهیه می شود. ترکیب بی نظیر گوشت و لوبیا و سیب زمینی سرخ کرده و غوره طعم و مزه این غذا را دو چندان می کند. با ما در این آموزش آشپزی همراه باشید تا شما را با طرز تهیه خورش لوبیا سفید آشنا کنیم .

مواد لازم برای خورش لوبیا سفیدمقدار لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
لوبیا سفید۱ پیمانه
پیاز۱ عدد درشت
گوجه فرنگی۲ عدد
فلفل دلمه اینصف فلفل
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
لیمو عمانی۲ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن و زردچوبهبه مقدار کافی
پودر سیر و پاپریکابه مقدار کافی

خورش لوبیا سفید

طرز تهیه خورش لوبیا سفید

مرحله اول

ابتدا پیاز را پوست می گیریم؛ سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن مایع داخل یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.

مرحله دوم

در این مرحله مقداری زردچوبه، پودر سیر، پاپریکا و فلفل سیاه به پیاز اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم تا پیاز با ادویه ها یکدست شود. در ادامه گوشت خورشتی را خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

گوشت را چند دقیقه تفت می دهیم تا به خوبی سرخ شوند، حالا گوجه فرنگی ها را پوست می گیریم و رنده می کنیم، سپس به همراه رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی سرخ شود.

مرحله چهارم

در این مرحله فلفل دلمه را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. در ادامه لوبیاها را که از قبل به خوبی خیسانده ایم، آبکشی می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

لوبیاها را یک دقیقه تفت می دهیم، سپس ۳ پیمانه آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش امد درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را ملایمتر می کنیم.

مرحله ششم

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش لیمو عمانی را به همراه نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد. پس از اینکه آب اضافی خورش کشیده شد، آنرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه برنج سرو می کنیم.

مطلب پیشنهادی

خورش ناردون

خورش ناردون

خورش ناردون یکی از انواع خورش های محبوب و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *