خواب و عاداتی که در خوابیدن و همچنین افراد خوش خواب …

به خواب رفتن بعضی افراد بسیارجالب است . شاید برای شما پیش آمده باشد که فردی در کنار شما باشد و در یک چشم بهم زدن بخوابد یا برای خواب خود ارزش زیادی قائل باشدیا این که به قولی اگر توپ در کنارشان بترکد باز هم ازخواب بیدار نمی شوند که اصطلاحا به آنها خوشخواب می گوییم .

خواب4

به خواب رفتن در عرض ۳۰ دقیقه یا کمتر

اگر هر شب، بیشتر از نیم ساعت طول بکشد تا به خواب بروید، احتمالا دلیل آن، یکی از این دو تاست: یا خیلی زود به رختخواب رفته‌اید و طبق ساعت درونی‌تان هنوز وقت خواب‌تان نرسیده و از نظر فیزیکی و ذهنی هنوز آماده‌ی خواب نیستید، و یا قبل از خواب به فعالیت‌هایی هستید که بسیار محرک بوده و خواب‌تان را به هم می‌زنند.

خواب4

بیدار دراز کشیدن و برای به خواب رفتن جنگیدن، واقعا فرسوده کننده است و می‌تواند موجب اضطراب و تداوم مشکلات خواب شود. برای اجتناب از بروز این اتفاق، ساعت‌های قبل از خواب را به فعالیت‌های آرامشبخش اختصاص دهید، یعنی ایمیل و گوشی چک نکنید و به تماشای تلویزیون نپردازید. اگر هم مشکل بیدار ماندن در رختخواب‌تان به این مربوط نمی‌شود، برنامه‌ی زمان خوابتان را تغییر دهید و دیرتر به رختخواب بروید؛ زمانی که واقعا احساس خستگی وخواب آلودگی کنید.

همچنین بخوانید :جملات ممنوع

در طول شب، بیشتر از یک بار بیدار نمی‌شوید و بیشتر از پنج دقیقه هم بیدار نمی‌مانید

 

برای افراد ۶۵ سال و بالاتر، دو بار بیدار شدن در طول شب، قابل قبول است. اما اگر شما چند بار ازخواب می‌پرید و مدام این پهلو به آن پهلو می‌شوید تا دوباره به خواب بروید، پس مشکلی جدی دارید. اگر هم فکر می‌کنید دلیل زیاد ازخواب بیدار شدن‌تان، مشکلی مربوط به یک بیماری است، پس حتما باید با پزشک‌تان مشورت کنید. ممکن است مکررا بیدار شدن در شب، علامت ریفلاکس باشد یا اینکه خیلی دیروقت شام می‌خورید. شاید هم دچار آپنه خواب هستید یا درد و ناراحتی در بدن‌تان دارید. اگر نتوانستید دلیل آن را پیدا کنید، در مراجعه‌ به پزشک در این مورد صحبت کنید.

خواب3

در عرض ۲۰ دقیقه دوباره به خواب می‌روید

البته برای سنین بالا ممکن است زمان بیشتری طول بکشد، اما معمولا بعد از بیدار شدن، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بدن‌مان آرام و ریلکس است، اگر دیدید در عرض این زمان نتوانید دوباره بخوابید، ممکن است تدریجا بیدارتر و هشیارتر شوید و دیگر نتوانید بخوابید. وقتی بیشت دقیقه گذشت و نخوابیدید، از رختخواب بیرون بیایید و کاری آرامشبخش انجام دهید، البته بهتر است تماشای تلویزیون یا سرگرم شدن با گوشی و کامپیوتر را انتخاب نکنید، شاید پرت کردن حواس، همان چیزی باشد که مغز شما برای خوابیدن دوباره نیاز دارد.

همچنین بخوانید :تاثیرات مخرب استرس بر بدن انسان

خواب1

۸۵ درصد از زمانی را که در رختخواب هستید می‌خوابید

اگر سه معیار قبلی را داشته باشید، این مورد هم خود به خود روی می‌دهد. اما به عنوان یک توصیه و جهت یادآوری بهتر است بدانید، اتاقخواب باید فقط برای دو هدف باشد: خواب و رابطه‌ی جنسی. سعی کنید زمانی را که در رختخواب به فعالیت‌های دیگر می‌پردازید به حداقل برسانید، مخصوصا تماشای تلویزیون، بالا و پایین کردن صفحات در گوشی و یا انجام هر کار نامرتبط به خواب یا مرتبط با کار.

خواب4

معیارها و توصیه‌های ارائه شده هم می‌توانند برای بیماران مفید باشند و هم برای پزشکان، چون تعریف بهتر و کامل‌تری از سلامت آن ارائه داده و بسیاری از ابهامات و باورها اشتباه را برطرف کنند.

 

برگرفته از برترینها/ی

مطلب پیشنهادی

اضافه کردن وزن با روشهای مختلف

دغدقه برخی افراد کمبود وزنشان می باشد . برای این حال هم راه حلی داریم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *