خورش بادمجان با گوشت

خورش بادمجان از انواع خورش های محبوب و ایرانی است که با روش های مختلفی تهیه می شود. در طرز تهیه این خورش می توانید از گوشت مرغ و گوشت خورشتی و گوشت چرخ کرده استفاده کنید .انتخاب هر یک از این روش ها به ذائقه شما بستگی دارد. با ما در این آموزش آشپزی همراه باشید تا شما را با طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت آشنا کنیم .

می توانید بخوانید: خورش بادمجان با مرغ

می توانید بخوانید: خورش بادمجان

مواد لازم برای خورش بادمجان با گوشتمقدار لازم برای ۴ نفر
یادمجان قلمی۶ عدد
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
گوجه فرنگی۲ عدد
پیاز۲ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
روغن و زردچوبهبه اندازه کافی

خورش بادمجان با گوشت

می توانید بخوانید: خورش بادمجان بدون گوشت

می توانید بخوانید: خورش مسما بادمجان

طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت

برای تهیه خورش بادمجان خوشمزه و مجلسی ابتدا پیازها را پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد کنید .سپس به همراه مقداری روغن مایع به قابلمه ای که برای پخت خورش در نظر گرفته اید اضافه کنید . خوب تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف شود. در ادامه مقداری ادویه زردچوبه اضافه کنید و چند دقیقه دیگر پیاز را تفت دهید تا با زردچوبه یکدست شود.

تفت دادن گوشت و رب

در مرحله بعدی گوشت خورشتی را پس از شستشو و آبکشی به صورت قیمه ای ( مانند خورش قیمه ) خرد کنید و به قابلمه خورش اضافه کنید. گوشت را فقط باید کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد .زیرا سرخ کردن زیادی گوشت باعث می شود که سفت و دیرپز شود. پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گرفته شود. توجه داشته باشید که تفت دادن گوجه فرنگی باعث می شود که در پایان کار خورش خوشرنگ تری نیز داشته باشید.

در ادامه ۳ لیوان پر آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب سریعتر به جوش بیاید.پس از اینکه آب به جوش آمد حرارت را کم کنید تا گوشت به مدت یک و نیم تا دو ساعت با حرارت ملایم بپزد.

آماده کردن بادمجان ها

در حین پختن گوشت می توانید بادمجان ها را آماده کنید .برای این منظور بادمجان ها را پوست بگیرید و از وسط به صورت طولی به دو قسمت تبدیل کنید.در ادامه بادمجان ها را در یک سینی بچینید و مقداری نمک روی انها بپاشید. این کار علاوه بر اینکه تلخی بادمجان ها را می گیرد باعث می شود هنگام سرخ کردن ، بادمجان ها روغن کمتری جذب کنند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه بادمجان ها را آبکشی کنید. حالا پس از خشک کردن بادمجان ها، انها را در روغن سرخ نمایید. بادمجان های سرخ شده را روی دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی شان خارج شود. در همین مرحله گوجه فرنگی ها را نیز از وسط نصف کنید و کمی تفت دهید تا سرخ شوند.

ترکیب مواد با هم

در این مرحله پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت و نرم شد، مقداری نمک ، فلفل سیاه و زعفران دم کرده به خورش اضافه کنید .به آرامی خورش را کمی ترکیب کنید تا ادویه ها و زعفران به خوبی درون خورش ترکیب شوند.

در ادامه بادمجان را به همراه گوجه فرنگی های سرخ شده به قابلمه اضافه کنید. پس از اضافه کردن بادمجان نباید خورش را زیاد هم بزنیم. در صورت تمایل می توانید برای طعم دهی به خورش مقداری آبلیمو یا آبغوره نیز به خورش اضافه کنید.

خورش بادمجان از خورش هایی محسوب می شود که به دلیل اینکه لعاب زیادی ندارد باید به صورت کم آب سرو شود. پس از اضافه کردن بادمجان ها اجازه دهید خورش به مدت ۳۰ دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا روغن بیندازد و جا بیفتد.

توجه داشته باشید که اگر می خواهید یک خورش بادمجان خوشمزه و مجلسی درست کنید باید صبور باشید و اجازه دهید خورش به آرامی و با حرارت ملایم جا بیفتد. در پایان پس از اینکه خورش جا افتاد آنرا به همراه برنج سرو کنید.

مطلب پیشنهادی

خورش ناردون

خورش ناردون

خورش ناردون یکی از انواع خورش های محبوب و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *