گل میخک برای سلامتی و تندرستی بدن و ارتباط آن با طب سنتی

گل میخک برای سلامتی از زمان های قدیم به عنوان یک گیاه دارویی مورد توجه بوده است.در کشورهایی مانند اندونزی بیشتر پرورش داده می شود همچنین در ایران به عنوان گیاه دارویی ،تزیینی بسیار مورد توجه می باشد.کشت این گیاه به صورت قلمه است.در مقاله زیر از فواید درمانی گل میخک مواردی را بیان می نماییم.

ویژگی های گل میخک و محل پرورش آن ها

گل‌های میخک خشک و غنچه‌هایی باز نشده هستند که بر روی یک درخت همیشه سبز میخک که اندازه متوسطی دارد، رشد می‌کنند. یک درخت میخک تا ارتفاع ۱۰ الی ۱۲ متر رشد می‌کند. غنچه گل میخک صورتی رنگ است و زمانی که خشک می‌شود به رنگ قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد. گل میخک بومی جزایر ملوکا یا ادویه (اندونزی) و فیلیپین جنوبی می‌باشد. این گیاهان همچنین به شکل نجاری در جاماییکا، برزیل، هند، غرب هند، پمبا، ماداگاسکار و دیگر نواحی استوایی نیز کشت داده می‌شوند. گل‌های میخک در مقایسه با دیگر ادویه‌ها در تمام طول سال در دسترس هستند.

در هند و چین، گل‌های میخک به عنوان درمانی قدیمی برای رهایی از بوی بد دهان استفاده می‌شده‌اند. گفته می‌شود که در چین هرکسی که با امپراطور مشاوره داشت، لازم بود تا گل میخک بجود که بوی تنفسش مطلوب گردد. در چین و پاریس، گل‌های میخک دارای ویژگی شادی بخشی در نظر گرفته می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید:کاهش استرس در زمان کم

ویژگی‌های طبی گل میخک

در تمام دنیا گل میخک به عنوان ادویه‌ای در غذاهای مختلف استفاده می‌شود؛ به دلیل رایحه قوی، از آن برای پخت و پز استفاده می‌شود و همچنین به عنوان ادویه به دستور پخت غذاهای مختلف افزوده می‌شود. علاوه بر این گل‌های میخک به جهت داشتن ارزش‌های تغذیه‌ای و طبی شناخته شده هستند. شماری از فواید گل‌های میخک برای سلامتی در زیر مورد بحث قرار گرفته‌اند:

گل میخک

بسته‌ای از مواد مغذی
گل‌های میخک حاوی شماری از مواد معدنی، پروتئین‌ها، آهن، کربوهیدرات‌ها، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و هیدروکلریک اسید می‌باشند. محققان دریافته‌اند که گل‌های میخک به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی از رتبه بالایی برخوردارند. آن‌ها همچنین حاوی ویتامین‌هایی مانند A وC، منگنز و فیبر رژیمی می‌باشند.

گل میخک

اثر ضد درد
ویژگی ضد درد گل میخک به دلیل یک ترکیب فعال، روغن اوژنول است که برای درمان مشکلات دندان مانند پوسیدگی دندان و آبسه‌های دندانی استفاده می‌شود. یک گلوله پنبه غوطه‌ور شده در روغن میخک می‌تواند بر روی یک دندانی که درد دارد، معجزه کند. روغن به دست آمده از گل‌های میخک با ویژگی‌های ضد میکروبی شناخته می‌شوند و در کرم‌های دندانی، خمیر دندان‌ها و دهان شویه‌ها مختلف برای پاکسازی باکتری استفاده می‌شوند. همچنین برای تسکین درد لثه‌های دردناک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گل میخک

بیشتر بخوانید:

اثر ضد التهابی
گل‌های میخک همچنین به عنوان عاملی ضد التهابی به دلیل محتوای زیاد فلاوونوئیدها نیز شناخته می‌شوند. عطارها روغن میخک خالص را برای درمان علائم رماتیسم و التهاب مفاصل استفاده می‌کنند. روغن میخک معطر زمانی که استنشاق می‌‌شود می‌تواند به رهایی از بیماری‌های تنفسی خاص مانند سرماخوردگی، سرفه، آسم، برونشیت، سینوزیت کمک کند و همچنین مجرای بینی را پاک می‌کند. روغن میخک رقیق شده زمانی که غرغره می‌شود به طور موثری درد گلو را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:گیاه کاکتوس و رعایت اصول نگهداری از آن

اثرات ضد عفونی کننده و ضد گرفتگی عضلانی
به دلیل ویژگی‌های ضد عفونی کننده، گل میخک و روغن گل میخک به عنوان درمانی موثر برای برخی مشکلات رایج مانند بریدگی‌ها، عفونت‌های قارچی، سوختگی‌ها، پای ورزشکار و کبودی ها به کار می‌رود. روغن میخک اگر که مستقیما بر روی پوست استفاده شود می‌تواند سوزش ایجاد کند. از این رو روغن میخک برای استعمال به شکل رقیق شده استفاده می‌شود. به عنوان یک عامل ضد گرفتگی عضلانی، روغن میخک زمانی که به طور موضعی نزدیک بخش مبتلا استعمال می‌شود، به رهایی از گرفتگی عضلانی کمک می‌کند. برای قرن‌ها است که روغن میخک به عنوان یک روش طبیعی برای کمک به زایمان نوزاد استفاده می‌شود.

گل میخک

کمک به هضم
گل‌های میخک می‌توانند بسیاری از مشکلات گوارشی را به طور موثری درمان کمک کند. گل‌های میخک ویژگی‌های طبی شناخته شده‌ای برای درمان تهوع، مشکل هضم، نفخ، درد معده و اسهال دارند.

سرطان
محققان بیان کرده‌اند که گل‌های میخک می‌توانند به طور موثری از سرطان ریه و سرطان پوست پیشگیری کنند. اوژنول، یک جزء اصلی موجود در گل میخک کمک می‌کند تا اثرات مضر مواد زاید محیطی که می‌توانند سرطان دستگاه گوارش ایجاد کنند، به حداقل برسند.

ارتقا سیستم ایمنی
گل میخک و روغن گل میخک به واسطه تصفیه خون، سیستم ایمنی بدن را ارتقاء می‌دهند. گل‌های میخک همچنین به عنوان محرکی برای گردش خون نیز شناخته می‌شوند.

گل میخک

رهایی بخش از استرس
روغن گل میخک یک آرام‌بخش عالی است. این روغن شامل ویژگی‌ شادی بخشی است و از این رو مغز را تحریک می‌کند و خستگی جسمی، خستگی ذهنی و افسردگی را کاهش می‌دهد. این روغن به طور موفقیت آمیزی بیماران مبتلا به بی‌خوابی را درمان می‌کند و یک خواب با کیفیت را ایجاد می‌کند. روغن میخک در درمان بیماری‌های ذهنی مانند اضطراب و از دست دادن حافظه مفید است.

دیگر فواید سلامتی بخش

گل‌های میخک برای درمان شماری از بیماری‌های بهداشتی مانند مالاریا، وبا، گال در کشورهای آسیایی استوایی استفاده می‌شوند.
فایده گل‌های میخک در بیماران دیابتی به واسطه کنترل سطوح گلوکز خون می‌باشد. ترکیب اصلی آن یعنی اوژنول موجود در گل‌های میخک نیز برای پیشگیری از لخته‌های خون، قدرت زیای دارد.

گل میخک

روغن میخک مخلوط شده با شیر و نمک می‌تواند به عنوان درمان خانگی برای سردرد استفاده شود. این روغن یکی از موثرترین درمان‌ها برای گل‌مژه و عفونت‌های چشمی مختلف است. اگر کمی از گل میخک برای گل‌مژه به کار رود، درد وتورم از بین می‌رود. گل میخک برای رهایی از دردهای گوش استفاده می‌شود، مخلوطی از روغن میخک و روغن کنجد گرم می‌شود و برای گوش درد به کار می‌رود
جدا از این فواید سلامتی‌بخش گل‌های میخک می‌توان گفت که آن‌ها برای ارائه فواید دیگر نیز شناخته می‌شوند. روغن میخک برای درمان جوش استفاده می‌شود. استعمال روغن میخک بر روی ناحیه مبتلا به جوش باعث از بین رفتن تورم می‌شود. روغن میخک برای تهیه کرم و لوسیون‌های مختلف زیبایی استفاده می‌شود. این روغن همچنین به عنوان یک روغن ماساژ به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.

گل میخک

گل میخک به عنوان دارویی برای درمان تهوع صبحگاهی استفاده می‌شود. بعد از وعده‌های غذایی می‌توانید چای تهیه شده توسط افزودن ۴ دانه میخک مصرف کنید. همچنین جویدن تعدادی گل میخک می‌تواند آرامش خوبی به شما بدهد.
روغن میخک به شکل مایع تصفیه شده در وانیل ساختگی به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود و همچنین به عنوان ماده معطر در ساخت عطرها، صابون‌ها، مواد آرایشی استفاده می‌شود.
روغن میخک یک عامل دفع پشه و دفع بید طبیعی عالی ایجاد می‌کند و می‌تواند ۴ الی ۵ ساعت علیه پشه‌ها محافظت ایجاد کند. گل‌های میخک همچنین در ساخت سیگار به کار می‌روند.
گل میخک، یک ادویه متنوع است که به آسانی در هر خانه‌ای در دسترس است و ویژگی‌های مغذی بسیاری دارد. یک نفر می‌تواند قطعا به چندین روش از آن سود ببرد. اما توصیه می‌شود همیشه قبل از استفاه از روغن میخک در درمان نوزادان و طی حاملگی با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

برگرفته ازطراحان منظر/ی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

اضافه کردن وزن با روشهای مختلف

دغدقه برخی افراد کمبود وزنشان می باشد . برای این حال هم راه حلی داریم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *