مصالح به کار رفته در دکوراسیون و تاثیر آنها بر صاحب منزل+تصاویری از دکوراسیون

مصالح بکار رفته درمنزل می بایست دارای کیفیت متناسب باشد . مصالح ساختمانی که ما استفاده می کنیم باید دارای مقاومت متناسب باشد تا آرامش کافی را برای کسی که در این منزل زندگی می کند فراهم کند . در زیر به جزییات می پردازیم .

همچنین بخوانید :خانه های سراسر دنیا

مصالح2

ساختار و مصالح بکار رفته

در معماری، همواره از مصالح به‌گونه‌ای استفاده می‌شود که معنای خاصی را به ذهن مخاطب متبادر کنند؛ یعنی مصالح، کارکرد ارتباطی دارند.

باید به این نکته نیز توجه نمود که برای حفظ حس اصالت در خانه باید از مواد و مصالحی بهره برد که اصیل و طبیعی باشند نه مصنوعی، البته این موضوع را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که به‌کارگیری مصالح به این شکل در ساخت‌وسازهای کنونی به‌عنوان ساختار اصلی خانه با محدودیت‌هایی مواجه است، اما استفاده از آنها به‌صورت محدود در دکوراسیون داخلی می‌تواند بر روی شکل گیری حس اصالت خانه تاثیرگذار باشد.
در ادامه می‌خواهیم با نمونه‌هایی از نفوذ طبیعت در خانه، بیشتر آشنا شویم…

سنگ

استفاده از سنگ از گذشته‌های دور به دلیل فراوانی در طبیعت و استحکام مناسب این عنصر طبیعی در ساختمان‌سازی بسیار به کار می‌رفته است. رایج‌ترین راه‌ استفاده از سنگ طبیعی در دکوراسیون داخلی برای تزئین دیوارها است که این امر می‌تواند دیوار مذکور را به نقطه مرکزی خانه تبدیل کند. انواع مختلفی از سنگ‌های طبیعی برای استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارد؛ از قبیل سنگ‌آهک، سنگ ماسه، سنگ آجری، تخته‌سنگ و سنگ مرجانی.

برخی مزایای استفاده از سنگ طبیعی در طراحی داخلی

بافت قدرتمند، زیبا و منحصربه‌فرد
القای حس طبیعی
جذب فوق‌العاده صدا
سهولت در نگهداری و دوام بالا

مصالح ساختمان3

ممکن است به نظر برسد که استفاده از سنگ در فضای داخلی خانه منجر به ایجاد حس سردی شده و خانه را بی‌روح جلوه دهد، اما سنگ‌های طبیعی در ترکیب با اقلام دارای طبیعت گرم مانند ترمه، قالیچه‌ و بالشت‌های پشمی می‌توانند حس سردی سنگ را تلطیف نمایند. هم‌چنین، وجود نورپردازی با رنگ‌های گرم بر روی سطوح سنگی علاوه بر بخشیدن زیبایی به بافت، موجب گرم‌تر به نظر رسیدن سطوح نیز می‌شود.

آجر

آجر از دیگر مصالحی است که از دیرباز مورداستفاده بشر بوده و امروزه نیز از پرکاربردترین‌ها در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. ماهیت آجر با طبیعت گره خورده است: خاک، آب و آتش. این عناصر در کنار هم مصالحی را به وجود آورده‌اند که برای ما یادآور طبیعت است.

آجر ازجمله مصالحی است که از راه آن، فرصت کافی برای نمایش هنر معماران در اختیار آنها قرار داده شده است. معماران با کنار هم قرار دادن قطعات آجر در اشکال مختلف به ایجاد نقوش و بافت‌های گوناگونی می‌پردازند که هرکدام از آنها همراه با رنگ‌های متنوع، حسی متفاوت از یک نوع مصالح خاص را در فضا به وجود می‌آورد. درنهایت، این عوامل در کنار هم، منجر به ایجاد انس با فضا و خلق حس مکان خواهند شد.

فلز

انواع فلزات، عناصر طبیعی دیگری هستند که با پرداخت و رنگ‌آمیزی بر روی آنها به عنصری پرمصرف در ساختمان‌سازی تبدیل خواهند شد. سطح صیقلی این عنصر با رنگ‌های مختلف، زیبایی خاصی به فضای داخلی می‌بخشد. با هم نگاهی به انواع فلزات مورد استفاده در دکوراسیون داخلی می‌اندازیم:

فلزات طلایی

امروزه فلزاتی که در وسایل مختلف خانه با رنگ طلایی به کار می‌روند، فضای خانه را به محیطی مدرن تبدیل نموده و برای ایجاد فضاهای شیک استفاده می‌شوند؛ برای مثال در یک آشپزخانه‌ سفید می‌توان برای دستگیره‌های کابینت‌، حباب لامپ‌ و پایه‌های صندلی‌ها از فلزات طلایی‌رنگ استفاده کرد.

مصالح

فلزات برنجی

برای ایجاد فضایی سنتی، بهتر است از وسایلی با جنس و رنگ برنجی استفاده نمود. ازآنجایی‌که این وسایل، نور را منعکس می‌کنند برای استفاده در فضاهای کم‌نور مناسب هستند

فلزات برنزی

برنز روغن‌خورده به رنگ تیره‌ مایل به مشکی در‌ می‌آید و برای استفاده در فضاهایی با پیش‌زمینه‌ سفید فوق‌العاده است. علاوه بر اینها این فلز، دوام زیادی دارد و انسان را به یاد گذشته‌ها می‌اندازد.

فلزات نقره‌ای

درخشش فلزات نقره‌ای صیقل‌خورده، توجه هرکسی را به خود جلب می‌کند. خاصیت انعکاسی آن باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر به نظر بیاید؛ لذا برای استفاده در دکوراسیون اتاق‌های کوچک بسیار مناسب است. فلزات چکش‌کاری شده نیز به دلیل بافتی که دارند، الگو و بافت خاصی را نمایش می‌دهند. شما می‌توانید آنها را در طرح‌، رنگ‌، جنس و کیفیت‌های متنوع در بازار پیدا کنید.

چرم

چرم به خاطر جلوه‌ لوکس و ثروتمندانه‌اش محبوبیت زیادی دارد. در مبلمان به‌وفور از جنس چرم استفاده می‌شود که باعث القای حس و حالی رسمی به فضا می گردد. علاوه بر این، چرم طبیعی با محیط‌زیست نیز بسیار سازگار بوده و محیط سالمی را فراهم می‌آورد.

فرش چرمین

فرش‌ها و قالیچه‌های تهیه‌شده از چرم و پوست طبیعی گاو که به‌صورت حرفه‌ای و با استفاده از بهترین مواد، دباغی و آنتی باکتریال شده و در طرح‌ها و نقش‌های گوناگون و زیبا و در رنگ‌های مختلف در اختیار افراد قرار می‌گیرد، نوع دیگری از حضور مواد طبیعی در محیط خانه را به دنبال دارد.

چرم در دیوار پوش

دیوار و کف ازجمله عناصری هستند که می‌توانند پوشش‌های مختلفی داشته باشند. دیوارپوش و کف‌پوش‌های چرمی می‌توانند گزینه مناسبی برای این سطوح باشند که در بازار به‌صورت رول و تایل موجودند. چرم به دلیل ماهیتش حس گرمای مطبوعی در فضای داخلی ایجاد می‌نماید.

مصالح

همچنین بخوانید :باغ و باغچه ی خود را با چند ایده زیباتر و شیک تر طراحی کنید

طبیعت در دستان ما

همه این مواد و مصالح و بسیاری مصالح طبیعی دیگر که در دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف به کار می‌روند و با ظاهر طبیعی خود در فضاهای زندگی ما حضور دارند، به‌واسطه اینکه خاستگاهشان، طبیعت است، حسی از بودن در کنار طبیعت و ارتباط عمیق با آن را در افراد ایجاد نموده و با گذشت زمان بر اصالت فضا می‌افزایند. با حضور در چنین فضاهایی حس عمیقی از دلبستگی به مکان و تعلق‌خاطر در مخاطبان شکل‌گرفته که باعث به وجود آمدن حس مکان می‌شود.

چوب

مصالح4

یکی از مصالح طبیعی که می‌توان در دکوراسیون خانه استفاده نمود، چوب است. قدمت استفاده از چوب در ساخت خانه به دوران ابتدایی سکونت انسان‌ها برمی‌گردد. به‌کارگیری این عنصر طبیعی در اشکال مختلف مانند ساخت لوازم کاربردی، تزئینی، مبلمان و… باعث می‌شود افراد، خود را در ارتباط مستقیم با طبیعت احساس کرده و آن را جزئی از فضای زندگی خود بدانند

برگرفته از برترینها /ی

مطلب پیشنهادی

دکوراسیون خانه کوچک

دکوراسیون خانه کوچک و نکات مهمی که حتما باید بدانید

تزیین و دکوراسیون خانه کوچک می تواند چالش برانگیز باشد، اما با رعایت اصول دکوراسیون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *