خورش فسنجان با گوشت قلقلی

 خورش فسنجان با گوشت قلقلی  به علت وجود گردو، پیاز و ادویه‌جات طبع گرمی دارد و ممکن است پیشنهاد خوبی برای افراد گرم مزاج و یا مصرف در فصول گرم سال نباشد. به همین دلیل برای معتدل کردن طبع این خورش از رب شاتوت کمک می‌گیریم. استفاده از رب شاتوت در کنار رب انار، علاوه بر ایجاد اعتدال در طبع فسنجون مزه بسیار متفاوتی هم در طعم غذا ایجاد می‌کند. با ما در این آموزش آشپزی همراه باشید تا شما را با طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی آشنا کنیم .

می توانید بخوانید: خورش فسنجان مجلسی
مواد لازم برای فسنجان با گوشت قلقلیمقدار لازم برای ۴ نفر
گردو۵۰۰ گرم
گوشت چرخکرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
رب انار ۳تا ۵ قاشق غذاخوری
رب شاتوت۳تا ۵ قاشق غذاخوری
شکر۲ قاشق غذاخوری
آب۴ تا ۵ لیوان
روغن و نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

خورش فسنجان با گوشت قلقلی

می توانید بخوانید: خورش فسنجان با گوشت

طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی

  • گردو را با چرخ‌گوشت چندبار چرخ کنید. (می‌توانید از غذاساز و یا آسیاب هم استفاده کنید.) سپس گردوهای چرخ شده را در قابلمه بریزید و روی شعله‌ی کم هم بزنید. هم زدن را تا زمانی ادامه دهید که گردوهای آسیاب شده کمی گرم شوند. می‌توانید با پشت دست خود دمای آن‌ها را بسنجید.
  • سپس آب سرد را به گردوهای گرم شده اضافه می‌کنیم. هرگز اجازه ندهید گردوها خیلی داغ شوند. چون در این صورت امکان دارد مزه آن رو به تلخی برود.
  • رب انار و رب شاتوت را به مخلوط گردوها و آب اضافه می‌کنیم و کمی هم میزنیم. آن را روی درجه حرارت ملایم قرار می‌دهیم و چند دقیقه یک بار به آن سر میزنیم.
  • گوشت‌های چرخ شده را به همراه پیاز و ادویه جات کامل ورز می‌دهیم و آن‌ها را به صورت قلقلی در میاوریم و توی قابلمه قرار می‌دهیم تا آب آن‌ها کمی گرفته شود و سپس روغن را اضافه می‌کنیم. حرارت را تند میکنیم تا گوشت ها خود را بگیرند و به هم نچسبند. بعد از اینکه گوشت‌ها کاملا خودشان را گرفتند، شعله را کم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا تفت بخورند.
  • مخلوط گردوها و رب انار و رب شاتوت را که ۳۰ دقیقه روی شعله قرار داشت، هر ۱۰ دقیقه یک بار هم میزنیم.

در یک ربع آخری که خورشت در حال جوشیدن است، گوشت‌ها را به آن اضافه می‌کنیم. در این مرحله پیاز داغ و شکر را نیز اضافه می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی

خورش ناردون

خورش ناردون

خورش ناردون یکی از انواع خورش های محبوب و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *