سوپ جو پرک با شیر

هرچند که سوپ جو پرک با شیر معمولاً به عنوان پیش‌غذا در نظر گرفته می‌شود اما با توجه به مواد اولیه‌ای که در پخت آن به کار می‌رود می‌توان آن را به عنوان یک وعده غذای کامل اما رژیمی در نظر گرفت. کالری سوپ شیر به ازای هر ۱۰۰ گرم تنها ۱۰۵ کالری است.

دستورهای متنوعی در طرز تهیه سوپ وجود دارد اما در این میان سوپ شیر با جو از باقی دستورها طرفداران بیشتری دارد. این سوپ پرخاصیت اگر که با قارچ و خامه هم آماده شود باز بسیار خوشمزه و مقوی است و در فصول سرد سال به عنوان یک وعده غذای کامل حسابی می‌چسبد . در این مقاله از آشپزی با ما همراه شوید تا شما را با طرز تهیه سوپ جو پرک با شیر آشنا کنیم .

می توانید بخوانید:  سوپ جو
مواد لازم برای سوپ جو پرک با شیرمقدار لازم برای ۴ نفر
سینه مرغ۴۰۰ گرم
جو پرک۱۰۰ گرم
شیر ۵۰۰ گرم
هویچ۱ عدد
خامه۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو۱ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد
جعفری۱ قاشق غذاخوری
قارچ۲۰۰ گرم
نمک ،فلفل ، زردچوبه ،روغنبه مقدار کافی

سوپ جو پرک با شیر

می توانید بخوانید:  سوپ جو سفید 

طرز تهیه سوپ شیر با جو پرک

ابتدا سراغ پیاز می رویم . برای این منظور ۱ عدد پیاز را می شوریم و پوست می گیریم و با چاقو خیلی ریز آن را خرد می کنیم سپس داخل یک تابه کمی روغن مایع می ریزیم و وقتی روغن داغ شد پیاز خرد شده را در روغن داغ تفت می هیم تا طلایی و سبک شود و سپس کمی زردچوبه به پیاز داغها می زنیم و تفت می دهیم.

سپس ۴۰۰ گرم سینه مرغ را می شوریم و همراه با ۳ لیوان آب آن را داخل قابلمه پیاز داغها می ریزیم. ابتدا زیر شعله گاز را زیاد می کنیم و وقتی آب درون قابلمه جوش آمد شعله گاز را کم می کنیم تا مرغ به ارامی بپزد. وقتی مرغ پخت آن را از قابلمه بیرون می آوریم و منتظر می شویم تا سرد شود. سپس وقتی مرغ سرد شد با دست آن را ریش ریش می کنیم. آب مرغ را نیز نگه می داریم و دور نمی ریزیم .

حال هویچ را می شوریم و پوست می کنیم و با چاقو به صورت ریز و نگینی آن را خرد می کنیم . سپس هویچ ریز شده را به قابلمه دارای آب مرغ می ریزیم  و جو پرک را نیز به قابلمه اضافه می کنیم و زیر گاز را کم می کنیم و در قابلمه را نیز می بندیم  تا غذا لعاب بیندازد. تقریبا دو ساعت زمان لازم است تا جو لعاب بیندازد و بپزد و در این مدت چند با در قابلمه را باز می کنیم و مواد را هم می زینم تا جو پرک ته نگیرد  و به کف قابلمه نچسبد.

می توانید بخوانید:  سوپ جو رستورانی و مجلسی

سپس در این مرحله وقتی سوپ لعاب انداخت و جو پرک پخت، مرغ ریش ریش مرحله قبل  را با ۵۰۰ سی سی شیر ( شیر بهتر است ولرم باشد تا نبرد) به قابلمه حاوی جو پرک و آب مرغ اضافه می کنیم و مواد را با هم مخلوط می کنیم. و ۲۰ دقیقه منتظر می شویم تا شیر به خورد مواد برود و مزه دار شود.

حالا قارچ را با اب می شوریم و ان را به صورت ورقه ای خرد می کنیم ( در صورت تمایل می توان قارچ را به هر شکلی خرد کرد) و داخل یک تابه با روغن و آبلیمو تفت می دهیم و سپس آن را به قابلمه سوپ اضافه می کنیم و هم می زنیم . نمک و فلفل را نیز به مقدار لازم بسته به ذائقه به سوپ اضافه می کنیم و مزه غذا را می چشیم . سپس منتظر می شویم تا سوپ چند جوش بخورد و کمی غلیظ شود و مزه ها به خورد هم برود. وقتی سوپ را از روی حرارت برداشتیم ۲ قاشق غذاخوری خامه را به سوپ اضافه می کنیم و هم می زنیم . اینکار سوپ شیر را خیلی خوشمزه می کند و اما اختیاری است. وقتی سوپ شیر آماده شد آن را در یک ظرف مناسب می ریزیم و با جعفری خرد شده تزیین می کنیم.

مطلب پیشنهادی

خورش ناردون

خورش ناردون

خورش ناردون یکی از انواع خورش های محبوب و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *