ساده سازی منزل با ده راهکار

منزل برای افراد می بایست جایی امن باشد با شلوغی نمیتوان آن آرامش دلخواه را بدست آورد ، به همین علت می بایست اطراف خود را به مکانی ساده تبدیل کرد و محیط را ساده سازی کرد .

محرک های بسیار زیادی که در میدان دید ما هستند، همزمان برای نمایش دادن خودشان به ما یا همان بازنمایی عصبی، با هم رقابت می کنند و اثر فعالیت های همدیگر را در سراسر قشر بینایی و به شکل متقابل، از بین می برند و این گونه، نوعی آشفتگی را در ظرفیت پردازش سیستم بینایی که بسیار هم محدود هست، به وجود می آورند.

 

ساده سازی

 

همچنین بخوانید :انواع تخت خواب های چوبی و استفاده ی آن در دکوراسیون های مختلف

 

درواقع، وقتی محیط اطراف تان به هم ریخته باشد، آشفتگی بصری باعث محدودشدن توانایی تمرکزتان می شود. آشفتگی در ضمن، توانایی مغزتان در پردازش اطلاعات را هم محدود می کند.

آشفتگی، حواس تان را پرت می کند و در نتیجه شما نمی توانید اطلاعات را به خوبی حضور در یک محیط مرتب، منظم و بی سر و صدا پردازش کنید.

یک لحظه اتاقی را تصور کنید با اثاثیه ای مینیمال (حداقل گرا)، خالی از به هم ریختگی و خرت و پرت های به دردنخور. یعنی همان اتاق مرتب، منظم و مینیمال.

خودتان را ببینید که در این اتاق نشسته اید. به احساس تان توجه کنید.

حالا اتاقی را مجسم کنید پر از اثاث، مجله و کتاب های تلنبار شده روی میز که هرجایی را نگاه می کنید، پر است از آشفتگی و خرت و پرت.

با نشستن در این اتاق چه احساسی پیدا می کنید؟

به هم ریختگی ها تمرکزتان را می دزدند، باعث کلافگی تان می شوند، حواس تان را پرت و اعصاب تان را خرد می کنند. مغزتان آن چنان درگیر پردازش آن همه محرک می شود که نمی توانید از لحظه تان لذتی ببرید.

شاید نسبت به خیلی از وسایل خانه تان احساس خاصی داشته باشید. ولی ما دعوت تان می کنیم تا ذهنیت جدیدی در مورد آشفتگی فیزیکی به دست آورید و ببینید این به هم ریختگی چه تاثیری روی سلامت ذهنی تان می گذارد. ساماندهی منزل تان شاید چندین بار احتیاج به تکرار داشته باشد تاب توانید به راحتی با وسایل تان خداحافظی کنید. ولی اگر این فرایند را شروع کنید، از تاثیر مثبتی که روی انرژی و حالت ذهنی تان می گذارد، شگفت زده خواهیدشد.

استیو و بری در مورد چگونگی ساماندهی و پاکسازی منزل، در کتاب شان با عنوان «ده دقیقه ساماندهی: عادت ساده سازی منزل بدون استرس» نوشته اند. در این کتاب می توانید ایده هایی با جزییات در مورد ساماندهی و مرتب سازی تک تک اتاق های منزل تان پیدا کنید.

اگر هر روز زمان کمی را برای سر و سامان دادن به خانه تان بگذارید، می توانید خانه تان را در زمان کمتری نسبت به آن چه فکر می کنید و بدون احساس کلافگی ساماندهی کنید. فقط ده دقیقه در روز را بگذارید برای ساماندهی و پاکسازی به هم ریختگی ها تا بعد از چند هفته خانه منظمی داشته باشید.

ساده سازی

در ادامه به فرایندی ده مرحله ای اشاره می کنیم که برای شروع، کمک تان خواهدکرد:

۱٫ساده سازی ، جایی برای گردآوری وسایل تعیین کنید

به جایی احتیاج خواهیدداشت تا به صورت موقت، همه وسایلی را که می خواهید جای دیگری انبار کنید یا بیرون بریزید، در آن گردآوری کنید. اتاق یا فضایی در خانه تان پیدا کنید که بتوانید این چیزها را تا زمان سر و سامان دادن، در آن جا قرار دهید. شاید هم بخواهید در هر اتاق، یک جای جداگانه برای این وسایل تعیین کنید، نه یک جای کلی که همه چیز آن جا قرار بگیرد. این کار هم ایرادی ندارد. البته اگر برای تان مهم نباشد که کوهی از وسایل در گوشه اتاق تان قرار بگیرد.

۲٫ ساده سازیجعبه هایی برای این وسایل تدارک ببینید

باید جعبه هایی در اندازه های مختلف برای دسته بندی این وسایل تدارک ببینید؛ مثل جعبه وسایلی که می خواهید به خیریه ببخشید، به شخص دیگری بدهید، بفروشید یا انبار کنید. از کارتن های ارزان برای این هدف استفاده کنید. بعدها می توانید جعبه های ماندگارتری برای وسایلی تهیه کنید که می خواهید انبار کنید.

۳٫ ساده سازی یک تایمر، دفترچه و خودکار، دم دست داشته باشید.

به خاطر آن که می خواهید در بازه های زمانی ده دقیقه ای کارکنید، تایمری داشته باشید تا بدانید چه زمان باید کارتان را متوقف کنید. از کارهای زیادی که می توانید در ده دقیقه انجام دهید، شگفت زده خواهیدشد. در ضمن موقع ساماندهی و منظم کردن وسایل بهتر است دفترچه و خودکاری دم دست داشته باشید.

شاید بخواهید وسایل نظم دهنده ای که احتیاج دارید یا ایده هایی را که برای انبار کردن، بخشیدن یا فروختن دارید، بنویسید.

برای موفق شدن، خانه تان را ساده سازی کنید

۴٫ ساده سازی ،برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی برای ساماندهی ده دقیقه ای منزل به این معنی ست که دارید عادت جدیدی را در برنامه های روزانه تان می گنجانید. عادتی که شاید سخت باشد. به وجود آوردن عادت، مهارت های خاصی می خواهد تا بتوانید مطمئن شوید کوتاه نمی آیید. ساعت مشخصی را در روز برای عادت ساماندهی تان مشخص کنید. مطمئن شوید این عادت، دقیقا بعد از عادت دیگری ست که از قبل دارید؛ عادتی مثل نوشیدن قهوه صبحگاهی یا مسواک زدن. این سرنخ باعث می شود عادت ساماندهی تان را اجرا کنید. بعد از این که این عادت جدید را اجرا کردید، به خودتان پاداش بدهید.

ساده سازی

۵٫ ساده سازی ،از جایی شروع کنید که بیش ترین زمان را در آن جا می گذرانید

اگر نمی دانید پروژه ساماندهی و منظم کردن را از کجا شروع کنید، پیشنهاد می کنیم از جایی شروع کنید که بیش ترین زمان را در آن جا می گذرانید. این مکان برای اغلب مردم، آشپزخانه، اتاق خواب یا پذیرایی ست. وقتی به اوضاع اتاقی که بیش ترین استفاده را از آن می کنید، سر و سامان دادی، حس رضایتی شگرف سراغ تان می آید و انرژی احساسی و آرامش ذهنی بیش تری خواهید داشت.

۶٫ ساده سازی ،سیستم کارتان را مشخص کنید

برای این که بتوانید کار روزانه تان را در ده دقیقه تمام کنید، تصمیم بگیرید کارها را از بالا به پایین و از چپ به راست انجام دهید. مثلا در آشپزخانه با ساماندهی و تمیز کردن قفسه های بالایی کابینت در سمت چپ آشپزخانه شروع کنید و بعد، بروید سراغ سمت راست.

همه چیز را از قفسه های سمت چپ بیرون بریزید، بعد، به سرعت هرچه را که می خواهید به درون قفسه ها برگردانید و مرتب کنید. قفسه را تمیز کنید و بعد، وسایلی را که می خواهید نگه دارید، دوباره درون آن قرار دهید. وسایل باقی مانده را در جعبه های مناسب قرار دهید تا بیرون بریزید، بفروشید، ببخشید تا جایی انبار کنید. همین کار را با کشوها هم انجام دهید: همه چیز را بیرون بریزید، آن هایی را که می خواهید نگه دارید، مرتب کنید، کشو را تمیز کنید، وسایل را درون آن بچینید و بقیه چیزها را در جعبه های مناسب بگذارید.

۷٫ ساده سازی ،از تردید و دودلی دوری کنید

یکی از دلایل سخت بودن ساماندهی برای مردم این است که نمی توانند تصمیم بگیرند چیزی را ببرون بریزند یا نه. هزار و یک دلیل برای این سردرگمی وجود دارد. ولی الان باید با شک و دودلی تان کنار بیایید تا بتوانید به خوبی همه چیز را ساماندهی کنید.

به همین خاطر است که توصیه می کنیم فقط چیزهایی را دوباره به فضای ساماندهی شده برگردانید که واقعا می خواهیدشان. از شر هر چیزی که مطمئنید نمی خواهید یا احتیاج ندارید، خلاص شوید. هرچیزی را که شک دارید یا بعضی وقت ها از آن استفاده می کنید، به جعبه های ذخیره سازی انتقال دهید. روی جعبه برچسب بزنید، مُهر و مومش کنید و بگذارید داخل انبار.

 

همچنین بخوانید :جهيزيه هاي لوکس به همراه جدید ترین عکس ها و تصاویر لوکس ترین وسایل

 

۸٫ ساده سازی ،سریع کار کنید

تا به حال متوجه شده اید که موقع تمیز و منظم کردن خانه، خیلی راحت حواس تان پرت می شود؟ چیزی بر می دارید، نگاهی به آن می اندازید، در موردش فکر می کنید و از خودتان می پرسید که باید با آن چه کار کنید. با سیستم ده دقیقه ای، نوعی حس فوریت برای خودتان به وجود می آورید.

سعی می کنید کاری را در مدت کوتاهی انجام دهید. به همین خاطر است که باید فقط چیزهایی را که می دانید به آن ها احتیاج دارید، سر جای شان برگردانید. بعدا می توانید در مورد بقیه وسایل شک برانگیز فکر کنید. بعد از یک مدت که آن وسایل جلوی چشم تان نباشند، متوجه خواهید شد که اصلا بهشان احتیاجی نداشتید.

۹٫ ساده سازی ،به خانواده تان بگویید

مطمئن شوید به آن هایی که با شما در یک خانه زندگی می کنند، خبر داده باشید که دارید این پروژه ساماندهی را اجرا می کنید. حتی می توانید از آن ها کمک و پشتیبانی بخواهید تا پروژه، سرعت بیش تری بگیرید. حداقل باید مطمئن شوید آن ها بعد از شما نمی روند فضاهای ساماندهی شده را به هم بریزند. اگر فرزندی دارید، خوب است او را هم در پروژه پاکسازی ده دقیقه ای همراه کنید. آن ها از کارکردن و مسابقه دادن با ساعت لذت می برند.

۱۰٫ ساده سازی ،از این فرایند لذت ببرید

حتی کوچک ترین موفقیت ها باعث به وجود آمدن حس رضایت و غرور می شوند. هر روز کار کوچکی انجام می دهید که به خانه ای ساده، مرتب و منظم ختم می شود. ولی عوض آن که این کارهای روزانه را فقط وسیله ای برای رسیدن به آن هدف بدانید، سعی کنید از این بازه زمانی ده دقیقه ای لذت ببرید. موسیقی پخش کنید و خوش بگذرانید. وقتی کاری را انجام دادید، به خودتان جایزه بدهید: یک فنجان چای، چند دقیقه مطالعه یا کمی پیاده روی.

«ماری کوندو»، نویسنده کتاب «دگرگونی زندگی با جادوی نظم» می گوید: «فضایی که در آن زندگی می کنیم، باید مناسب فردی باشد که داریم به آن تبدیل می شویم، نه کسی که در گذشته بودیم.»

اگر وابستگی شدیدی به گذشته دارید، چه از نظر فکری و چه از نظر به هم ریختگی های فیزیکی، دارید خودتان را آزار می دهید. رهایش کنید. وسایلی که انرژی تان را می گیرند، رها کنید. ذهن و زندگی روزمره تان را روی زمان حال متمرکز کنید تا به احساس آزادی و سبکباری برسید.

برگرفته از برترینها /ی

مطلب پیشنهادی

دکوراسیون خانه کوچک

دکوراسیون خانه کوچک و نکات مهمی که حتما باید بدانید

تزیین و دکوراسیون خانه کوچک می تواند چالش برانگیز باشد، اما با رعایت اصول دکوراسیون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *