دکوراسیون آشپزخانه های کوچک آپارتمانی ایرانی و نکات بزرگنمایی

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک از آنجهت اهمیت دارد که رشد جمعیت و هجوم مردم به شهرهای بزرگ به رشد فزاینده خانه و آپارتمان های کوچک در کشور ما انجامیده است .

در فضای داخلی این آپارتمانها آشپزخانه که قلب تپنده خانه است از جایگاه مهمی برخوردار است و خانمهای ایرانی مدت زیادی از عمر خود را در این مکان سپری میکنند .

چنین جایگاهی برای آشپزخانه اهمیت فکر کردن به این فضا را نشان میدهد و اینکه آن را به گونه ای چیدمان و دکوراسیون کنیم تا حداقل دلگیر نباشد و از بودن در آن برای زمانهای طولانی احساس ناراحتی نکنیم .

در این مطلب دکورمد قصد دارد نکاتی طلایی را در ارتباط با این مطلب خدمت شما ارائه دهد .

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک 1

چیدمان در آشپزخانه

لازم است بدانیم چیدمان آشپزخانه سه عنصر اصلی دارد که «مثلث کار» را ایجاد می‌کنند. یخچال (ذخیره‌سازی مواد غذایی)، سینک (آماده‌سازی و شست‌وشو) و گاز ( طبخ غذا) سه رأس این مثلث هستند. این سه عنصر با توجه به فضایی که در اختیار داریم در یکی از حالات زیر در کنار هم قرار می‌گیرند: آشپزخانه خطی (یک ردیف کابینت روی یک دیوار)، گالِی (دو ردیف کابینت خطی روی دو دیوار مقابل هم)، L شکل، U شکل و جزیره‌ای که این شکل می‌تواند با کابینت‌های L و U شکل ترکیب شود.
دقت داشته باشید که هیچ عنصر یا عملکردی نباید اضلاع مثلث کار را قطع کند، چراکه ارتباط این عناصر با هم دائمی و در تمام زمان‌ها الزامی است؛ برای مثال اگر میزی را برای صبحانه‌خوری یا صرف غذای اعضای خانواده وسط آشپزخانه قرار می‌دهید، نباید به گونه‌ای باشد که مسیر حرکت بین سه رأس مثلث کار را قطع کند.

در ادامه به راهکارهایی می‌پردازیم که کمک می‌کند تا دکوراسیون آشپزخانه کوچک تان کمی بزرگ‌تر ازآنچه هست به نظر برسد، درواقع می‌خواهیم با ترفندهای بصری، حسی در شما ایجاد شود که فکر کنید فضا وسیع‌تر است.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک 2

تاثیر کابینت های شفاف

درهای توپر (چوبی یا فلزی) کابینت‌ها و به‌خصوص کابینت‌های بالایی را با درهای شیشه‌ای تعویض کنید. درهای شیشه‌ای، کابینت‌ها را به لحاظ بصری سبک‌تر جلوه می‌دهند و به چشم اجازه حرکت به عقب را می‌دهند همین امر که کمک می‌کند آشپزخانه گسترده‌تر به نظر برسد. باید مراقب باشید که فضای داخلی کابینت‌ها را با خرت‌و پرت‌ های درهم و به‌هم‌ریخته‌ای که شما را از هدفتان دور می‌کند پر نکنید.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک 3

کابینت های یک رنگ در آشپزخانه های کوچک

کابینت‌ها را با رنگی مشابه دیوار در نظر بگیرید. محدود کردن رنگ کابینت و دیوار به رنگی واحد و یکسان، مرزهای بصری میان کابینت و دیوار را که ممکن است موجب توقف چشم شود را از بین می‌برد. بهترین راهکار استفاده از رنگ‌های روشن، کم‌رنگ یا (pale) است که نور را منعکس می‌کنند و موجب می‌شوند که فضا بزرگ‌تر احساس شود و این مطمئناً مناسب‌ترین و ایمن‌ترین روش است. از انتخاب رنگ‌های تیره نترسید. رنگ‌های سیر مثل سیاه، آبی تیره، ذغالی و شکلاتی ازنظر بصری دورتر به نظر می‌رسند و این تصور را ایجاد می‌کنند که دیوارها دورتر ازآنچه هستند جلوه می‌کنند.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک4

 

انتخاب مبلمان مناسب برای آشپزخانه

در دکوراسیون آشپزخانه های کوچک از مبلمانی استفاده کنید که کمترین اثر را در محیط داشته باشند. جزیره‌ای کوچک و جمع‌وجور، صندلی‌هایی با پایه‌های نازک، چهارپایه‌های ساده و میزهای باریک را انتخاب کنید که فضای ارزشمند موجود را از بین نبرند. از مبلمان با پایه‌های حجیم یا توپر و کلفت خودداری نمایید، چراکه به لحاظ بصری حجیم هستند.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک5

قفسه های توکار در آشپزخانه

از قفسه، کابینت‌ و گنجه‌های توکار که هم‌سطح با دیوار هستند استفاده کنید. از خطوط صاف در طراحی هم بی‌بهره نمانید. کابینت‌های بزرگ، کابینت‌های تزئینی و جزئیات زیاد و پرخرج‌ می‌توانند آشپزخانه را به قطعات کوچک تقسیم کنند. به یاد داشته باشید که در فضاهای کوچک به خصوص دکوراسیون آشپزخانه های کوچک، خرد کردن فضا اشتباه بزرگی است. در عوض از عناصر متناسب و درخور ابعاد فضا، براق، شفاف و صاف استفاده کنید که ظاهری یکدست و خوشایند ایجاد کند و فضا را وسیع‌تر جلوه دهد.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک6

ادغام آشپزخانه با سایر فضاهای دکوراسیون

آشپزخانه‌ کوچک تان را با فضای دیگری ادغام نمایید؛ برای مثال می‌تواند با فضای غذاخوری و نشیمن ادغام شود.داشتن ارتباط بصری و نبودن مانع فیزیکی منجر به گسترش فضا می‌گردد. قفسه‌های باز (طاقچه/ شلف) را با کابینت‌هایتان ترکیب کنید. قفسه‌های باز می‌تواند وزن بصری را کاهش دهد و منجر به توهمی از فضایی گسترده‌تر گردد. حتی با انتخاب قفسه‌های معلق یا طاقچه‌های دیوارکوب می‌توانید ظاهری شفاف و گسترده‌تر به فضایتان ببخشید.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک7

پرهیز از قرار دادن وسایل اضافی روی کانتر

نکته دیگری که باید موردتوجه قرار گیرد این است که نباید روی کانتر، سطح روی کابینت‌ها و قفسه‌ها (شلف‌ها) را با هرج‌ومرج لوازم آشپزخانه شلوغ کنید؛ به‌گونه‌ای که به نظر برسد انفجاری رخ داده است، بلکه به‌جای آن بهتر است بر روی تعداد بسیار کمی از لوازم ضروری و مهم تمرکز کنید و باقی را از دید پنهان نمایید.

استفاده از خطوط عمودی در آشپزخانه های کوچک

می‌توانید چشم‌ها را به سمت بالا هدایت کنید. برای این کار از الگوها و عناصر بصری کمک بگیرید که چشم را به سمت سقف هدایت و خیره کند.. خطوط عمودی روی دیوار و یا مصالحی با بافت عمودی می‌توانند توجه را به سمت ارتفاع و سقف فضا برده و ذهن افراد را از کوچکی ابعاد فضا دور کند و آشپزخانه کوچک شما را بزرگتر نشان دهد.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک

استفاده از نور طبیعی در دکوراسیون آشپزخانه

فضایتان را غرق نور کنید. چه آشپزخانه‌تان را با رنگ‌های روشن و چه با رنگ‌های تیره، رنگ‌آمیزی کرده باشید، تابش نور می‌تواند در بزرگ‌تر جلوه دادن فضا به شما کمک کند. بگذارید پنجره‌ها آزادانه نور را به فضای داخلی خانه‌تان دعوت کنند و به‌هیچ‌وجه مانع ورود نور نشوید. برای ساعات شب هم که خورشید برای تابش نور وجود ندارد از منابع نور مصنوعی به تعداد و میزان تابش نور کافی بهره ببرید.

 

برگرفته از چیدانه

مطلب پیشنهادی

دکوراسیون خانه کوچک

دکوراسیون خانه کوچک و نکات مهمی که حتما باید بدانید

تزیین و دکوراسیون خانه کوچک می تواند چالش برانگیز باشد، اما با رعایت اصول دکوراسیون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *