خورش گل کلم

خورش گل کلم یکی از انواع خورش های ایرانی است که طرفداران خاص خودش را دارد. در بعضی از شهرها به این خورش ، غوره و آلو خورشتی هم اضافه می کنند. شما می توانید در فصل پاییز که گل کلم تازه در بازار موجود است این خورش خوشمزه را تهیه کنید. گل کلم خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص بهره مند شوید. از مهم ترین خواص گل کلم می توان به کمک به سلامت قلب و عروق ، پیشگیری از سرطان ، سم زدایی بدن و سلامت استخوان ها اشاره کرد.این خورش به صورت متداول با گوشت خورشتی که شامل گوشت گوسفندی و گوساله است طبخ می شود ولی می توان آن را با گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و گوشت بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید. با ما در این آموزش آشپزی همراه باشید تا شما را با طرز تهیه این خورش  آشنا کنیم .

مواد لازم برای خورش گل کلممقدار لازم برای ۴ نفر
گل کلم۱ عدد
پیاز۱ عدد
گوشت۳۰۰ گرم
لپه۱/۴ پیمانه
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
لیمو عمانی۴ عدد
نمک ، فلفل ، زرد چوبهبه مقدار لازم

خورش گل کلم

طرز تهیه خورش گل کلم

لپه را از چند ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا هنگام پخته شدن زودتر بپزد.
گوشت را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید به هر اندازه که دوست داشتید. و بعد در مقداری روغن و پیاز خرد شده تفت دهید. هنگام تفت دادن مقداری زرد چوبه و فلفل هم روی گوشت بپاشید.سپس مقداری آب داخل ظرف بریزید تا گوشت با حرارت ملایم پخته شود.
در این فاصله گل کلم ها را به اندازه گردو ببرید و کمی نمک روی آن بپاشید و اجازه دهید تا نیم ساعت در نمک بماند.سپس گل کلم ها را در مقداری کمی روغن تفت دهید .
 
لپه های خیس خورده شده را با کمی نمک و آب بپزید و یا داخل گوشت بریزید تا همزمان با گوشت پخته شود.
 
وقتی گوشت پخت لپه ی پخته شده را به همراه لیمو عمانی و کمی نمک داخل خورشت میریزیم و وقتی لیمو عمانی ها نرم شدند رب گوجه فرنگی و گل کلم را هم اضافه میکنیم تا همه مواد با هم ترکیب شوند و خورشت جا بیفتتد.دقت کنید خورشت زیاد نجوشد تا گل کلم ها له نشوند.در ۴ ، ۵ دقیقه آخر هم پیاز داغ و زعفران را داخل خورشت اضافه میکنیم و خورشت را از روی حرارت بر میداریم. کسانی که غذای سرخ کردنی مصرف نمیکنند میتوانند روغن این غذا را حذف کنند و به صورت آب پز این خورشت را تهیه کنند.

مطلب پیشنهادی

خورش ناردون

خورش ناردون

خورش ناردون یکی از انواع خورش های محبوب و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *