خرمالو را چگونه بکاریم؟

طرز کاشتن هر گیاهی در امر باغبانی متفاوت است و باید طبق دستور العمل های خاص آن گیهاین را کاشت و به آنها رسیدگی کرد .

کاشت هسته خرمالو در گلدان و در باغچه بسیار آسان و لذت بخش است و به راحتی میتوان این میوه خوش‌رنگ و پرخاصیت را در خانه پرورش داد و نگهداری نمود. در این بخش از ستاره نحوه کاشت هسته خرمالو در گلدان و باغچه و همچنین شرایط محیطی مورد نیاز این گیاه را به شما آموزش میدهیم.

نحوه کاشت هسته خرمالو در گلدان

  1. برای کاشت هسته خرمالو در گلدان، بعد از خرید خرمالو، یکی از خرمالوهای رسیده و سالم را جدا کنید و هسته‌های میوه را به آرامی همانند آنچه در روش کاشت هسته هلو و کاشت دانه انبه در گلدان گفته شد، جدا کنید و با آب ولرم خوب بشویید، به طوریکه قسمتهای گوشتی میوه به طور کامل از روی هسته ها پاک شود.خرمالو را چگونه بکاریم؟
  2. سپس هسته های خرمالو را داخل ظرف آبی قرار دهید و آن را در محلی گرم و کم نور بگذارید.
  3. در صورتی که آب حالت شفاف خود را از دست داد، آب ظرف را تعویض کنید.
  4. بعد از چند روز جوانه‌های کوچکی از هسته خرمالو خارج میشود. در این زمان شما میتوانید گیاه جوان را به گدان با خاک مناسب انتقال دهید.
  5. در زمان انتقال مراقب باشید جوانه آسیب نبیند و خاک اطراف آن را به آرامی فشار دهید.
  6. پس از آن آبیاری کامل انجام دهید به طوریکه آب از ته گلدان خارج شود.
  7. گلدان را در محلی با دما و نور مناسب قرار دهید.

خرمالو را چگونه بکاریم؟

نحوه کاشت خرمالو در باغچه

کاشت درخت خرمالو در باغ و باغچه به دو روش کاشت بذر و تکثیر غیرجنسی صورت میگیرد. البته تکثیر این درخت از طریق تکثیر غیر جنسی کمتر انجام میشود و تقریباً تمام درختان خرمالو از طریق کشت بذر خرمندی (خرمندی همان خرمالوی ریز است که میوه آن قابل خوردن نمی باشد) کاشته می شوند.

شما میتوانید برای کاشت خرمالو در باغچه از نهال‌های آماده درخت که در فروشگاههای گل و گیاه وجود دارد نیز استفاده کنید. برای کاشت هسته خرمالو در هوای آزاد بذرها در اواخر پاییز تا اوایل زمستان به صورت متراکم در زمین بکارید. پس از رفع سرما و يخبندان بذرها جوانه زده و از خاک خارج مي شود. در سال اول نهال رشد کرده و در سال دوم در فصل خزان يا اسفند ماه نهال با فاصله مناسب در خزانه دوم کشت مي گردد.

در سال سوم نهال در فصل بهار حدوداً ۱۵ تا ۲۵ فروردين ماه بر روي نهال عمل پيوند شکمي انجام مي گيرد و پيوندکها در سال سوم رشد کرده و در پايان سال سوم در فصل خزان يا اسفند ماه قابل انتقال به محل اصلي مي باشند. در صورتی که شما قصد کاشت نهال آماده خرمالو را دارید، بهترین زمان، حدود ۱۵ اسفند ماه مي باشد و چنانچه زودتر جهت کشت اقدام شود احتمال بروز سرمازدگي نهال زياد است، چون به عمل جابجايي حساس مي باشد.

هنگام انتقال نهال به باغچه خود، دقت کنید، تاقسمتی از نهال را در خاک بکارید که قبلا در خاک بوده است.

در زمان کاشت، از دادن هرگونه کود حيواني و کودهاي شيميايي خودداري کنید. پس از کاشت خرمالو، عمل آبياري يک نوبت انجام شود و تا نهال خرمالو جوانه نزده است، آبياري دوم صورت نگيرد. از سال دوم عمل سربرداري و هرس فرم دهي بايد طي دو تا سه سال انجام گيرد. بعد از کاشت نهال خرمالو در محل اصلي، بعد از سال دوم عمل کوددهي و تقويت انجام گيرد.

توجه داشته باشید، که ميوه خرمالو روي شاخه هاي يکساله مي باشد يعني در فصل خزان اگر عملیان هرس را انجام میدهید، دقت کنید شاخه سال قبل که محل توليد ميوه است را حذف نکنید.

خرمالو را چگونه بکاریم؟

شرایط محیطی مورد نیاز نگهداری درخت خرمالو

خاک: خاک مناسب برای کاشت هسته خرمالو، خاک سبک با نفوذپذیری بالا و دارای حاصلخیزی خوب است.

آبیاری: درخت خرمالو نیاز آبی نسبتا بالایی دارد. این گیاه به خشکی حساس است و به خصوص در هوای گرم، نیاز آبیاری بیشتری دارد و باید آبیاری منظم انجام شود. البته لازم به ذکر است، آبیاری بیش از حد باعث می شود که ریشه دچار کمبود اکسیژن شده و بارزترین علامت غرقابی، ریزش میوه های درخت است.

دما: درخت حرمالو در آب و هوای معتدل و خنک بهترین رشد را دارد. خرمالو در عين حال گياهي مقاوم به سرما است و تا ۱۲- درجه سانتي‌گراد را تحمل مي‌نمايد، و برای میوه دهی، به سرماي زمستان نيازمند است.

نور: خرمالو برای رشد نیاز به نور کامل خورشید دارد. بنابراین گلدان خود را در محل آفتابگیر خانه مانند بالکن و یا پنجره‌های جنوبی آپارتمان قرار دهید.

کوددهی: استفاده از کود دامی پوسیده یا کودهای شیمیایی موجود در بازار در سال دوم به رشد بهتر گیاه کمک میکند.

آفات و بیماریها: مگس سفيد و تريپس‌ها از مهمترین آفات این درخت هستند که به پوست ميوه خرمالو صدمه زده و موجب بدرنگ شدن ميوه مي‌گردند.

برگرفته از ستاره /ی

مطلب پیشنهادی

میز ناهار خوری

دی ایران فروشگاه آنلاین میز های تلویزیون،ناهار خوری،کنسول + قیمت

در فروشگاه آنلاین دی ایران مشکل کم تنوعی و گرانی مبل و انواع میزهای ناهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *